Tömeges testreszabás: egyediség a tömeggyártás korában

Minden fogyasztó vágyik arra, hogy az igényeit figyelembe vegyék a gyártók. Legyen szó egy cipőről, egy ruhadarabról, a mobil eszközeinkről vagy az autónkról, szükségünk van arra, hogy ezek mindegyike némiképp igazodjon az elvárásainkhoz. Ezek az elvárások részben a funkciót érintik ám az olyan individualista kultúrákban, mint az észak-amerikai vagy az európai, a megjelenés és a státusz sem elhanyagolható szempontok.

Éppen ezért a gyártóknak törekedniük kell arra akár a műszaki cikkek piacán is, hogy egyediséget sugárzó termékekkel álljanak elő. Ez lehet egy szín, egy forma, ezek kombinációja, vagy a széleskörű felhasználási lehetőség. Hiszen a ma fogyasztói imádják az okos és sokoldalú eszközöket.

Egyediség és exkluzivitás

Míg korábban a nagy nevű és anyagi szempontból is nehezen hozzáférhető márkák sajátja volt az egyediség, addig ma már az átlagemberek is sokféle egyedi megoldást megengedhetnek maguknak. A ruhaiparban figyelhető meg leginkább az a trend, hogy a kollekciók exkluzivitását azok gyors váltogatásával és készletkisöpréssel garantálják. Vagy azok megsemmisítésével, mint ahogy arról mostanában egyre többet hallhatunk.

Mégis, az egyediség egyre szélesebb körben válik elvárttá és így már nemcsak a nagy nevű divatházak, vagy autógyártók kínálnak ilyen opciókat a vevőiknek. Az individualista szemlélet térhódításával, valamint a reklám- és marketingstratégiák változásával ennek további erősödésére számíthatunk. Hiszen mindenki megérdemli, hogy egyedi és utánozhatatlan legyen!

Tömeggyártás és egyediség. Egyszerre?

Ez a paradox helyzet a kétezres években úgy néz ki, elkerülhetetlen. Miközben a termékek árára továbbra is érzékenyen reagálnak a fogyasztók, elvárják azt is, hogy státuszt, egyediséget kapjanak a vásárlással. Az exkluzivitás, a limitált példányszám vagy az egyedi gyártás mind-mind hívószavakká váltak, miközben a gyártási eljárások ugyanazok maradtak. Szalagon, egymás után, szorgos kezek és robotok munkája árán születnek meg azok a termékek, amelyek aztán többezer kilométert utazva egyediséget kölcsönöznek használójuknak.

A mai modern gyártási megoldások ugyanis lehetővé teszik, hogy a gyártók könnyen és gyorsan módosítsanak egy-egy terméken. A megjelenés, a méret vagy akár egyes funkciók is gyorsan kicserélhetők. Ez biztosítja a lehetőségét a tömeges egyediségnek.

Gondoljunk az autógyártásra!

Arra biztatjuk az olvasókat, hogy ha lehetőségeik engedik, látogassanak meg egy autógyárat! Ezekben az üzemekben ugyanis kiválóan megfigyelhető a tömeggyártás és a testreszabás egymásra hatása. Miközben akár percenként újabb és újabb autók gurulnak le a gyártósorról, ezek mindegyike számos egyedi tulajdonsággal rendelkezik. Egyedi fényezéssel, speciális felszereltséggel, saját igények szerint rendelt belső térrel, például. Mégis, a gyárakban alkalmazott modern informatikai megoldások, a termékkövetési rendszer és a folyamatfelügyelet segítségével az összes ilyen igény figyelemmel kísérhető.

Hogyan lesz egyedi az, amiből többmillió készül?

Elsősorban a modern tervezési és gyártási eszközök segíthetnek ebben. Míg korábban a termékek futószalagon történő gyártásának megjelenésekor a fókusz a gyorsaságon és a nagy mennyiségek termelésén volt, ma már újabb szempont is megjelent: az egyediség. Ennek következtében a tömeggyártásban fontossá vált kihasználni azokat a lehetőségeket, amelyekkel egyedibb termékek gyárthatók.

Így például egyre nagyobb szerephez jutott a gyártósorok átszervezése, a termékgyártásban az elágazások létrehozása. Egyre több olyan megoldással találkozhatunk, amelyben a hasonló termékek gyártása ugyanazon a soron indul, majd több ágon folytatódik. (pl. autógyártás)

Emellett egyre terjed az olyan alkalmazások köre, amelyek lehetőséget teremtenek a fogyasztóknak a saját termékeik megtervezésére. Így készíthetünk egyedi pólót, telefontokot, vagy akár összeállíthatjuk a saját számítógépünket is a felajánlott alkatrészek használatával. Ez a megközelítés előnyös a gyártó/forgalmazó számára is, hiszen kevesebb erőforrást kell ölnie az igényfelmérésbe, ugyanis a potenciális vásárlók maguk határozzák meg, hogy mit akarnak megvenni. A fogyasztó pedig elégedett lehet a saját választásával.

A saját választás valóban fokozza az elégedettséget?

Természetesen előfordulhatnak balesetek. A laikus szem számára a képernyőn talán jól néz ki egy adott színösszeállítás, vagy megfelelőnek tűnik egy felszereltségcsomag az új autóba, de nem biztos, hogy ez lesz az ideális választás. Így a legtöbb gyakorlott gyártóvállalat lehetőséget kínál az ügyfeleknek a visszacsatolásra. Kollégáik felveszik a kapcsolatot a vásárlókkal és még a rendelés véglegesítése előtt egyeztetik a paramétereket. Ugyanis választási lehetőség ide vagy oda, ha a vége csalódás, akkor az ügyfél kevéssé fogja értékelni a szabadságot.

A tervezés átalakulása az egyedi tömeggyártás igényei szerint

Ahhoz, hogy az egyedi igények kielégíthetők legyenek, a tervezők szemléletét is jelentősen át kellett alakítani. Ez egyrészt valóban csak szemléletmód, másrészt pedig tervezési hozzáállás. A ma mérnökeinek és terméktervezőinek olyan termékeket kell alkotniuk, amelyek könnyen testreszabhatók, állíthatók vagy variálhatók.

Abban, hogy ez megvalósuljon, számos tervezési eszköz áll rendelkezésükre. A modern CAD rendszerek parametrikus modellezési lehetősége biztosítja, hogy egyetlen fontos paraméter megváltoztatását akár az egész modell kövesse. Emellett a generatív tervezés is segítő kezet nyújthat. A szimulációs programok fontosak lehetnek az egyedi igények tesztelésében is, azáltal pedig, hogy hozzáférhetőségük jelentősen javult az utóbbi években, még inkább elterjedt a használatuk.

Azonban a tervezőknek rugalmasnak is kell lenniük, illetve nyitottnak az új igények felé. Sok esetben ugyanis a vásárlók bevonása azt is jelenti, hogy a tervezőnek le kell mondania a kizárólagosságról. Már nem egyedül ő fogja megtervezni a terméket. Ennek előnye a magasabb vevői elégedettség, ugyanakkor szakmai szempontból rendkívül sok figyelmet igényel. Ám hosszú távon, a versenyképesség szempontjából kifizetődőnek látszik.

Új gyártási technológiák

A CAM rendszerek megjelenésével a CNC programozás soha nem látott módon egyszerűsödött. A számítógépek által gyorsan és nagy mennyiségben állíthatók elő a gyártáshoz szükséges kódok. Ha pedig rendelkezünk a megfelelő CAD modellel, vagy annak akár több változatával, akkor akár több CAM programot is készíthetünk, így egyedi termékeket hozhatunk létre.

A másik, még rugalmasabb megoldás a 3D nyomtatás. Ám ez a technológia egyelőre az alapanyagok ára és az időszükséglet miatt költséges lehet, ha valóban tömeggyártásról beszélünk. Egy-két egyedi darab gyártása esetén viszont verhetetlen!

 

Konklúzió

A tömeges testreszabás a fogyasztói igények kielégítésén túl azt a célt is szolgálja, hogy a szükséges, valóban használható termékek szülessenek meg. A vásárlók olyan eszközöket vegyenek meg, amiket valóban használni fognak, biztosítva ezzel, hogy a termék nem végzi rövid idő múlva hulladékként. Hiszen az egyediség lehetősége növeli a ragaszkodást is, ezzel pedig tehetünk egy lépést a tudatosabb vásárlói közösség kialakítása felé.

Szakterület: Az ipari digitalizáció szakértőjeként, évtizedes tapasztalattal rendelkezünk a világ élvonalába tartozó ipari tervezőszoftverek terén, melyek bevezetéséhez és folyamatos támogatásához professzionális csapattal rendelkezünk.

Ma már a megfelelő ipari digitalizációs folyamatokhoz az alkalmas szoftvereken, hardvereken és képzéseken túl a kreativitás is elengedhetetlen. De a legjobb kreatív elmék számára is egy komplett digitális tervezési platform nyitja csak meg az alkotás valódi szabadságát. Az ipari digitalizáció hatékony vállalati bevezetése ember, gép és szoftver komplex együttműködéseként jön létre, amelynek összehangolása komoly szakértelmet igényel.

 

A szerző további cikkei »

Archívum