Tehetséggondozás az Enterprise PLM-nél

A CNCMedia által készített interjúban Szűcs Imre, az Enterprise Group PLM üzletágának ügyféltámogatási vezetője mutatja be az Oktatási Mentor Programot. Szóba kerültek az EPLM szoftveres megoldásai, az általunk megrendezett szakmai versenyek, a tehetséggondozás és tanárok támogatása, valamint a műszaki oktatás múltja, jelene és jövője is.

CNCMedia: Kérlek mutasd be az OMP-t. Hogyan jött létre és röviden mely elemekből, tételekből épül fel a program?

Szűcs Imre: Az Oktatási Mentor Program (OMP) az Enterprise Group PLM üzletága által létrehozott kezdeményezés, amely középiskolás diákokat és tanárokat támogat műszaki területen. A program létrejöttét több iskolából érkező megkeresés inspirálta, melyekben a tanárok és az iskolavezetés arról érdeklődtek, hogyan juthatnának hozzá a Solid Edge tervező szoftverhez, illetve hogyan segíthetnék a tanárokat a műszaki oktatás terén. Mondhatni, hogy a COVID-19 járvány nagy lendületet adott a programnak, mivel sok tanár és diák nem tudott az iskolában hozzáférni a szoftverekhez. Ennek eredményeként az OMP biztosította a diákoknak a tervező és megmunkáló szoftvereket, valamint segítséget nyújtott a távoktatásban való részvételben.

A program célja a diákok tehetséggondozása, az oktatási intézményekkel való kapcsolattartás elmélyítése és az ipar számára releváns tudással rendelkező diákok képzése. Az Enterprise Group PLM üzletága két vonalon igyekszik ezt a célt támogatni. Szolgáltatási csomagunkban a Siemens Digital Industries Software megoldásait a tervezésre, míg a HEXAGON-t a gyártási feladatok elvégzéséhez ajánljuk. A szoftvertámogatás mellett ingyenes képzéseket, oktatóanyagokat és ügyféltámogatást is biztosítunk. Tervezéshez a Solid Edge-t, hagyományos fémipari megmunkáláshoz az EDGECAM-et, valamint a hagyományos fémipartól eltérő területekre – faipari, kőipari megmunkálásra – pedig az ALPHACAM-et ajánljuk.

Az OMP továbbá az országos szakmai versenyeken való részvételre is motiválja az iskolákat. Ennek jegyében immár 11-szer rendeztük meg szakmai versenyünket, melyen Solid Edge és EDGECAM kategóriában mérhetik össze tudásukat a tanulók. Az OMP küldetéseként arra törekszünk, hogy felhívjuk a figyelmet a minőségi, műszaki középfokú képzésre és az iparban való karrierlehetőségekre a diákok számára.

CNCMedia: Van-e elképzelésetek, hogy a jövőben hogyan kellene kinéznie a programnak? Milyen irányelvet vagy vezérfonalat követtek?

Sz.I.: Az OMP szoros együttműködésben dolgozik a Dr. Baka Oszkár, szakértő által vezetett INNOVADIDACT céggel. Ennek köszönhetően programunk dinamikusan fejlődik, már több, mint 100 iskola csatlakozott hozzá. Célunk nem az, hogy az összes iskolában ott legyen a Solid Edge vagy az EDGECAM, hanem az, hogy az erre nyitott intézményekkel közösen építsünk jó kapcsolatot, és olyan diákokat képezzünk, akik sikeresen helyt tudnak állni az iparban. Továbbá a program egyfajta társadalmi felelősségvállalás is egyben, amely ráfér az oktatásra.

CNCMedia: A programban tehát elég sok intézmény vesz részt. Ipari cégek részéről – akár KKV, akár multi – kaptatok visszajelzést, hogy ez jó irány lehet?

Sz.I.: A magyar műszaki oktatás jelenleg átalakul, a duális képzés és az ipari partnerek is egyre fontosabb szerepet kapnak. Azt gondolom, hogy az Enterprise Group által nyújtott know-how és támogatás egy tökéletes kapcsolat lehet az ipari résztvevők és az oktatási intézmények között. Az együttműködésnek köszönhetően ismerünk olyan korábbi diákokat, akik már valamelyik ügyfelünknél dolgoznak. Kulcsfontosságúnak gondoljuk e programot folytatni, mert ezzel mindkét fél számára előnyös szituációt tudunk teremteni a jövőben.

CNCMedia: Említetted a versenyeket. Arról mesélnél kérlek, hogy mikor és hogyan indultatok el azon a vonalon?

Sz.I.: Az első versenyünket még Miskolcon rendeztük meg Andrássy Gyula Technikumban több, mint 10 évvel ezelőtt, utána hoztuk csak fel a koncepciót Budapestre. Az NCT Akadémiával közösen szervezzük meg ezt a versenyt, de együttműködünk velük az OSZTV Szakma sztárja verseny megrendezésében is, amely CAD/CAM informatikusoknak szól.

CNCMedia: Szóval több mint tíz éve szerveztek versenyeket. Változott-e valamit az évek során?

Sz.I.: Igazából minimálisan, és kicsit visszacsatolnék a COVID-ra, hiszen az egész OMP akkor erősödött meg igazán. Személyesen ugyan nem lehetett versenyt rendezni, de alkalmazkodtunk a helyzethez és online bonyolítottuk le, ugyanazzal a hatásfokkal. Jogos kérdés volt, hogy hogyan ellenőrizhető a csalás. Röviden sehogy, de nem is a kész válaszokra vagyunk kíváncsiak. Az élet is arról szól, hogy találékonynak kell lenni, merni kell kérdezni. Természetesen komoly versenyfeladatokat adunk ilyenkor, de minket a tanulók problémamegoldó készsége is érdekel.

CNCMedia: Mit takar a „megerősödni” kifejezés?

Sz.I.: Azelőtt javarészt az Enterprise Group szponzorálta az egész versenyt és ehhez jött még az NCT Akadémia támogatása. Szintet szerettünk volna lépni és ipari szereplőket is be akartunk vonni a szponzorációba, amire szerencsére kellően nyitottak voltak az általunk megkeresett cégek. Fontosnak tartom kiemelni, hogy az OMP és a verseny is abszolút nonprofit, tehát minden támogatást visszaforgatunk a programba.

CNCMedia: Mit a véleményed a verseny kompetitív jellegéről? Jót tesz a fiataloknak a versenyhelyzet?

Sz.I.: Tapasztalataim szerint igen. Az OMP két fő pillérrel rendelkezik. Az egyik maga a szoftver és köré épülő szolgáltatás, a másik pedig a verseny, hiszen az egy jó hely és lehetőség arra, hogy az iskolák fel tudják mérni azt, hogy a saját oktatási struktúrájuk mennyit ér ma Magyarországon, vagy akár a Kárpát-medencében. Szóval a hazai helyzeten túlmenően egy regionális szintfelmérőnek is tökéletesen megfelel ez a szakmai verseny. Például nagyon jól látszik, hogy Szerbiában sokkal gyakorlatorientáltabb az oktatás. Ott nagy hangsúlyt fektetnek a szakmai tudásra már az első években is, nem csak a szakosodást követően.

CNCMedia: Nem félsz attól, hogy a versengés az a mostani osztályzatalapú oktatási berendezkedést erősíti?

Sz.I.: Nem, mert a mi versenyünkön a helyezéseken túl tényleg egyfajta szintfelmérés, szemlélődés is történik. A tanárok nagyon sokszor mentorként vannak jelen és fiatalabb hallgatókat is elhoznak a versenyre, hogy felmérjék tudásukat, illetve, hogy a diák hozzászokjon a közeghez. Erre mi figyelünk, kreatívabb feladatokat adunk, hogy kibontakoztathassák tehetségüket, mind EDGECAM, mind pedig Solid Edge oldalon. Évről-évre nagyon tehetséges diákokkal találkozunk, és úgy látjuk, hogy ők is élvezik a versenyt. Szintén lényeges, hogy a diákok mellett a tanároknak is igyekszünk kedvezni a verseny ideje alatt, ezért szakmai előadásokat szervezünk nekik és off-programokra visszük őket – ilyen volt például a Travelling Galaxy interaktív kiállítás és a Puskás Ferenc Stadion bejárása is. Fontosnak tartjuk a tanárokkal való kapcsolatépítést, hiszen ők jelentik a közvetlen kapcsot köztünk és a diákok között.

CNCMedia: Mi a véleményed a csapatmunkáról? Mennyire nyitottak a hallgatók a projektmunkára?

Sz.I.: Oktatási rendszer, illetve ország függő. Szlovákiában és Szerbiában a projektalapú munka sokkal elterjedtebb. A középiskolások ott nyári szünetre is közös projektmunkát kapnak, aminek része a prezentáció is. Azt látom, hogy azok a diákok, akik tudnak csapatban dolgozni, a későbbiekben sokkal sikeresebbek lesznek kommunikációs és műszaki téren is. Bízom benne, hogy Magyarországon is érvényesülni fog ez a tendencia. Vannak még ugyan hiányosságok, de igyekszünk a tanárok figyelmét felhívni erre, hogy a tehetséggondozás minél sikeresebb lehessen.

CNCMedia: Kijelenthető tehát, hogy az EPLM támogatja mind a diákokat, mind a tanárokat. Ha ipari cégek szeretnék támogatni valamilyen úton az oktatást, akkor mit tanácsolnál nekik?

Sz.I.: A vállalatoknak azt kell szem előtt tartani, hogy ez egy befektetés a jövőbe. Ugyan szó van digitalizációról, robotizációról, de jó szakemberre mindig szükség van. Nem szabad elvárni az iskoláktól, hogy kész diákokat neveljenek ki, hiszen tapasztalatra még mindenkinek szüksége van. A fiatal munkavállalókat folyamatosan képezni kell, és nagyon fontos, hogy meg kell őket hallgatni, meg kell érteni a motivációjukat azért, hogy a legmegfelelőbb helyre kerülhessenek. Ha a diák vagy munkavállaló motivációja találkozik ezzel a vezetői szemlélettel, akkor mindkét fél számára előnyös helyzet alakulhat ki. Szerencsére az EPLM-nél szinte minden kollégámnak a munkája egyben a hobbija is és az ügyfeleinknél is ezt tapasztalom. Nagy presztízsük van, érdemes hozzájuk elmenni, érdemes tőlük tanulni, ők pedig nyitottak arra, hogy támogassák a diákokat.

CNCMedia: Nemrég jelent meg a 2023-2024-es felsőoktatási felvételi lista. A jelentkezők száma alapján az a kép rajzolódik ki – egyébként már évek óta –, hogy a fiatalok pályaválasztása során a pszichológus, jogász vagy éppen közgazdász pálya sokkal vonzóbb, mint mondjuk egy gépészmérnöki képzés. Ennek mi lehet az oka?

Sz.I.: Generációs kérdés is állhat mögötte. A rendszerváltás előtt egészen máshogy nézett ki az ipari környezet, mint napjainkban – elég, ha csak egészségügyi szempontokat veszünk figyelembe mondjuk egy hegesztőüzem tekintetében. A nagyszülők, szülők „jobb” irányba akarták terelni a fiatalokat, ezért lettek népszerűbbek az általad említett szakmák. A megoldás abban van, hogy újra vonzóvá kell tenni a műszaki pályát. A vállalatoknak meg kell teremteniük a biztos munkakörnyezetet, amely egyre szigorúbb feltételeken alapszik. Viszont másik oldalról a szülők és tanárok részéről is szükség van a paradigmaváltásra. Foglalkozni kell a műszaki képzéssel, és erősíteni kell a diákokban, hogy érdemes ezt az irányt választani. Egzisztenciálisan is kifizetődő, emellett folyamatos fejlődés jellemzi a műszaki pályát, illetve értékteremtő erővel bír. Jó esetben ezek a dolgok találkoznak, és aki ezen a vonalon indul el, nem csak munkát fog találni, hanem a hobbijának fog élni.

CNCMedia: Oktatás oldalán maradva, mit tartasz a legnagyobb sikerednek?

Sz.I.: A csapatmunkát. Nagyszerű kollegákkal dolgozom együtt nap, mint nap, akikkel úgy érzem mindent meg tudunk valósítani. Rengeteg energiát fektetünk az oktatásba, amely megtérül, elég csak a programban részt vevő iskolákra és diákokra gondolnom.

CNCMedia: Mivel motiválnád a mostani pályakezdőket vagy műszaki vonalon gondolkodó fiatalokat?

Sz.I.: Igazából pályaválasztási napokon is mindig azt mondom, hogy bűn lenne elhallgatni a műszaki pálya nehézségeit. Igen is vannak kihívások és égető kérdések, legutóbbi időben például a mesterséges intelligencia szerepe foglalkoztatja leginkább az embereket. Viszont azt mondanám, hogy ez ne riasszon el senkit, mert jó műszaki szakemberekre mindig szükség lesz! Lehet, hogy bizonyos feladatok átalakulnak, de alapvetően a gép mellé mindig szükség lesz emberre. Megéri autószerelőnek, gépésznek, mérnöknek tanulni, mert a biztos megélhetés mellett elismert és megbecsült szakmák ezek, ahol a műszaki vénájú fiatalok kiteljesedhetnek.

Archívum