Blog

Segítség, Excel táblázat a vállaltirányítási rendszerünk

Nap mint nap járva az ország tervező és gyártó cégeit, akik nagy mértékben befolyásolják az ország ipari és gazdasági helyzetét, szembesülök a magyar valósággal. A legtöbb cég nagy reményekkel várja az ipar átalakulását, sőt részese próbál lenni a 4. Ipari forradalomnak.

Mit tartogat számunkra az ipar digitális átalakulás?

Hogyan tehetnek szert számtalan piaci előnyre versenytársaikkal szemben előző bejegyzésemből megtudhatod.

Ahogy említettem mérettől függetlenül az ipari szereplők lehetőségükhöz mérten próbálják tartani a lépést a változással. A cél a teljes mértékben digitális alapokon működő termelő cégek kialakítása Az Enterpise Group több évtizedes szakmai tapasztalatai alapján megállapíthatjuk, a termelő cégek tulajdonosai, illetve vezetői energiát és anyagi ráfordítást nem sajnálva haladnak a digitális működés felé. Gondoljunk végig az elmúlt 20 évet. Ritka az a tervezőiroda, ahol 2017-ben papír alapon folyik a termékfejlesztés. Mikor megjelentek az első CAD szoftverek mindenki tartott a változástól, félt az ismeretlentől és attól, hogy el kell hagynia a biztonságot nyújtó komfortzónát. Mindeznek ellenére szépen lassan a 3D-s termékfejlesztés a mindennapjaink részévé vált. Ezáltal jelentősen lecsökkent a termékek prototípus gyártására és piaci bevezetésére fordított idő is.

Manapság egy cég életében a legnagyobb kihívást a szakképzett munkaerő hiánya okozza. Ennek köszönhető, hogy a hosszú évek alatt megbecsült kollégákra napról napra több munka vár. A vevői igények megnövekedtek, a szállítási határidőket csökkenteni kellett a piacon maradás érdekében. A közelmúltba jártam egy cégnél, ahol egy baráti beszélgetés során szóba kerültek ezek a megváltozott szállítási határidők. Döbbenten tapasztaltam, hogy az évek során a vállalt határidők körülbelül a felére csökkentek. Ezzel szemben a kötelező tervdokumentációval és adminisztrációval eltöltött idő fordítottan arányos nőtt.

Természetesen az ipar átalakulás kihatással van a munkaerő piacra is.

 

 

clip_image002

 

Hogyan vehetjük le a terhet a kollégáink válláról?

A válasz nagyon egyszerű, egy rövid példán szemléltetem.

A tulajdonosi kör számára sokkoló lehet az a felismerés, hogy a dolgozók napi munkájuk nagy részét a múlt században futótűzként elterjedt Excel táblázat kezelő programmal töltik. Ennek oka nagyon egyszerű.

A táblázatok könnyen elérhetők, testre szabhatók és átláthatók, sőt mi több egyszerűen szerkeszthetők, ezért tökéletes megoldást nyújtott mindenki számára. Ha 10 kollégát kérdeznék meg, hogy melyik az a top 3 program, amin a legtöbbet használ, biztos vagyok bent, hogy az Excel 10-ből 10 dolgozónál szerepelne a listán.

clip_image004

 

Hol itt a probléma, hisz eddig csak pozitívumokat olvastunk?

Mit gondolsz, vajon mi lehet a legnagyobb hátulütője ezeknek a táblázatoknak?

Óriási buktatója a jelenleg működő rendszerünknek a bőség zavara. Bizonyára mindenkinek van egy kollégája, aki jobb Excel táblázatot tud létrehozni, mint bárki más. És neki is van egy kollégája…Egy új termék fejlesztése során számtalan táblázatban rögzítünk adatokat. A legtöbb esetben az első táblázat, amibe beleütközünk az az, ahol a rajzszámokat tartjuk nyilván, itt lefoglalunk egy számot ha rendesen vezetjük talán elkerültük az ütközést, ha nem akkor sincs probléma hiszen az esetleges selejtgyártás után javíthatjuk ezt.

A tervezési fázisban előkerülnek a saját szájízünkre kifejlesztett mérnöki számításokat végző intelligens xls dokumentumok, ezzel természetesen rengetek időt nyerhetünk.

Az alkatrészek tervezése alatt a következő táblázat, amit végigfutunk az a műhelyben lévő szerszámok, lyukasztók és egyéb technológiai táblázatok, amik befolyásolják a konstrukciót.

Amennyiben megvagyunk a teljes termékkel, kezdődhet a soha véget nem érő dokumentáció készítés természeten Excel segítségével. Hisz készítünk egy táblázatot, ami tartalmazza a darabjegyzéket, a műveleti utasításokat, az anyagbeszerzés részre szükséges alapanyag igényről a vállaltirányítási ERP, CRM, MES vagy SAP rendszert kezelő kollégák részére, aki majd létrehozza a cikkeket, kitölti a cikkszámokat. Továbbá a feladatok ütemezéséről. Készítünk egy újabb táblázat, ahol nyomon követhetők a nyersanyagok, festési színek, felületkezelések, munkaállomások, kódok és egyéb információk. Ha mindez nem lenne elég, készül egy táblázat a projektvezetők, cégvezetők, tulajdonosok számár szép színes grafikonokkal. Szerintem oldalakon át sorolhatnám még.

További problémák:

Továbbá hatalmas problémát jelent az, hogy a táblázatok tárolása hálózati meghajtókon történik, többnyire mindenféle szabályozás nélkül bárki hozzáférhet, módosíthatja ezeket nyom nélkül.

Ütközött már valaki olyan problémába, hogy másnál meg volt nyitva egy Excel fájl és nyomozni kellett, hogy az éppen kávészünetét töltő kolléga hol van és miért nem zárta be?! Mikor megtaláltuk a konyhában mennyi idő telt el, mire mindketten megittuk a kávét?

Előfordul már, hogy áthelyezésre, átnevezésre vagy ne adj Isten törlésre került egy ilyen dokumentáció minden értesítés nélkül? Mit tehettünk? 10-15 percet „bóklászhattunk” a mappák között.

Van esetleg a belső folyamatokban olyan, hogy ugyanazon adatokat kell bevinni több helyre? Például szüksége van az adatra az ERP-s kollégának is illetve a beszerzésnek is? Ki szeret duplán dolgozni?

A táblázatok kezelése egy kiváló IT csoport támogatás mellett is tetemes időt emésztenek fel, amit a tervező csapat fordíthatna a konstrukcióra is. De a legtöbb esetben a cégeknél az IT részleg is hasonló problémákkal, szakember hiánnyal küzd, mint a mérnökség.

Mi jelenthet megoldást?

Fontos belátnunk az eddig leírtak alapján, hogy más cégek is hasonló nehézségekkel küzdenek, mint mi.

Amikor túl sok adatról és rosszul felépített belső folyamatokról beszélünk nem árulok el nagy titkot, hogy ezekre a problémákra cégre szabható megoldások tömkelege érhető el a piacon. Az adatkezelést és a folyamatok ellenőrzését végző szoftvereket PDM/PLM rendszereknek nevezzük.

A Siemens által fejlesztett Teamcenter az adatok egyszerű kezelését teszi lehetővé munkacsoportok számára, hogy a keresett információt gyorsan megtalálják, nyomon kövessék a fájlmódosításokat, tervverziókat valamint naprakészek legyenek a munkafolyamat állapotát illetően.

A Teamcenter funkciói akár az egész vállalat számára elérhetők. Elősegíti a biztonságos adatmegosztást és az összehangolt együttműködést. A közös munka már nincs helyhez kötve. Online portálokon keresztül bárhol és bármikor elérhetővé válnak a kívánt adatok és a szükséges fájlok, akár a megrendelők számára is.

 

clip_image006

 

A PDM rendszer használata rengeteg munkától kíméli meg a felhasználókat a beépített és testre szabható „automatikus” munkafolyamatok segítségével. Egyszerű, átlátható felhasználói felületen keresztül, másodpercek alatt érhetjük el adatainkat, akár egy audit esetén is. A termékadat tárolás központilag történik, így a projekthez tartozó összes dokumentáció legyenek azok tervek, 3D-s modellek, ütemezések, határidőket, mérési jegyzőkönyvek, munkautasítások, nyomtatványok, megrendelések stb. egy csokorban tárolhatjuk. Ezáltal székünkben ülve könnyedén nyomon követhetjük a termék teljes életciklusát.

Természetesen a Teamcenter összeköthető számos vállalatirányítási rendszerrel, ahol a rendszerek között adatkommunikáció alakítható ki, így megkönnyítve a tervező csapat munkáját, például egy tételjegyzék létrehozás és összehasonlítása esetleges változtatása hatékonyabban másodpercek alatt megtörténhet.

 

clip_image008

 

A Teamcenter legnagyobb előnye azonban talán mégis az, hogy a tervezők, mérnökök, technológusok stb. a saját feladatira tudnak koncentrálni és nem kell különböző táblázatokkal küzdeniük nap mint nap. Egy PLM/PDM rendszer bevezetésével cégünknél átláthatóbb, nyomon követhetőbb működést érhetünk el, ez által időt és pénzt takaríthatunk meg.

Letölthető Teamcenter prospektus

 

Huszár András

Ügyféltámogató mérnök

Bloggerek

Új hozzászólások