Digitalizációs térkép – Hol járnak a vállalatok az ipari digitalizációban? – 1. rész
A következő cikksorozat egy átfogó képet mutat arról, hogy az európai gyártó cégek miként látják magukat a digitalizáció folyamatában. Milyen előnyei vannak az ipari digitalizációnak, és melyek a legnagyobb kihívások a folyamat során? Mit gondolnak továbbá arról, hogy hol tartanak az ipari automatizációban? Mekkora részük gondolja magát újítónak vagy éppen lemaradónak az Ipar 4.0-ban? Miként látják cégüket az ott dolgozók, és hogyan viszonyulnak a digitalizációs transzformációhoz? Milyen a Digitalizációs térkép?
Kiknek ajánljuk a cikksorozatot?
Mindenkinek, aki szeretné jobban átlátni az ipari digitalizáció trendjeit, megismerni a digitalizáció jelenlegi helyzetét, valamint felmérni, hogy vállalata versenytársaihoz képest hol tart az intelligens gyártás és az automatizált termelés terén. A cikk rávilágít arra is, hogy sok vállalat hasonló kihívásokkal néz szembe, amikor digitális transzformációt próbál végrehajtani.
A cikk alapját a Siemens Digital Industries Software megbízásából végzett ipari digitalizációs kutatás eredményei adják, amelyet európai gyártóvállalatok körében végeztek. A kutatás eredményeit elemezzük, és megállapításokat teszünk belőlük. Kísérje figyelemmel cikksorozatunkat, és frissítse tudását az Ipar 4.0 fejlesztéseiről!
Az első cikkben azt nézzük meg, hogy mely cégek vettek részt a felmérésben. Bízunk benne, hogy többen magukra ismernek a megállapításokból.
Milyen cégek vettek részt a felmérésben?
A Digitalizációs térkép felmérésben kis- és középvállalkozások (KKV-k) egyenlő arányban vettek részt. Az alábbi diagramon bemutatjuk, hogy mekkora méretű vállalkozások milyen mértékben vettek részt a felmérésben. A nagyvállalatok aránya az összképet tekintve elenyésző volt.
Az Ön cége melyik kategóriába tartozik? Milyen mértékben voltak képviselve a kutatásban?
Kik voltak a válaszadók?
A digitalizáció megértése nagyban függ attól, hogy milyen szemszögből vizsgáljuk a témát. A felmérés során fontos szempont volt, hogy a gyártási folyamatban részt vevő szakmai vezetők mindegyike képviseltesse magát a kutatásban.
A felmérés során a válaszadók betöltött pozíciója szerint az alábbi eloszlást mutatták:
Felelősségvállalás az ipari digitalizációban
A digitalizáció sikere nagymértékben függ attól, hogy a cégen belül ki vállalja a projekt irányítását. Egy hatékonyan működő digitális átalakulás csak akkor tud megvalósulni, ha van egy vezető, aki felelősséget vállal érte. A felmérés során azt vizsgálták, ki mennyire érzi magát felelősnek a cég digitalizációjáért, és ezt milyen pozícióhoz lehet kötni. Ebből a két adatból értékes információkat lehetett kinyerni.
Ön szerint hogyan oszlik meg a felelősségvállalás az egyes területek között?
Az eredmények azt mutatják, hogy a legmagasabb szintű vezetők, mint a vezérigazgatók, érzik a leginkább sajátjukénak a digitalizációt, de még a felelősségi lista alján lévő értékesítési igazgatók vagy tanácsadók jelentős része is úgy érzi, hogy van hatása a cég digitalizációjának alakulásában.
A gyártás profilú cégeknél leginkább a termelés közeli szakterületek vezetői éreznek nagyobb felelősséget a hatékonyság és a digitalizáció megvalósulásáért.
A válaszadók csak 12%-a mondta azt, hogy övé a teljes felelősség a cég digitális átalakításáért. Viszont már 41% fogalmazott úgy, hogy megosztva viseli a felelősséget a folyamatért.
Ennek ellenére a gyakorlatban sokszor úgy tűnik, hogy nincs, aki vállalja a felelősséget a folyamatért. Ez magyarázhatja, hogy sok cég esetén a digitális fejlesztések lassan vagy egyáltalán nem haladnak, egy bizonyos fázisban megfagynak. Az alábbi grafikon mutatja, miként oszlik meg a felelősségvállalás a válaszadók között.
Az Ön cégénél ki vállalja a felelősséget az ipari digitalizációért?
Önöknél hasonló ez az arány? Van, aki kiáll az ipari digitalizáció mellett és zászlóvivőként mutatja az irányt?
Összefoglaló
A cégek mérete nem határozza meg az ipari digitalizációval való viszonyt. Az ipari folyamatok digitalizációja nem csak a nagyvállalatok kiváltsága. A nagyvállalatok és a kis- és közép vállalkozások nagyon hasonló kihívásokkal szembesülnek a digitalizáció során. A folyamat sikerességének kulcsa a felelősségvállalás. A pozíció és a felelősség közötti kapcsolat elvitathatatlan, hiszen a végső döntést gyakran a felsővezetőnek kell kimondania. Értékes információ, hogy miként látják az egyes pozícióban dolgozó munkatársak magukat és szerepüket az ipari digitalizációs fejlesztésekkel kapcsolatos döntések meghozásában. Elmondható, hogy minél „messzebb” érzi magát valaki a vezetőségtől, annál kisebb jelentőséget tulajdonít magának.
A cikksorozat következő részeiben az alábbi témákkal foglalkozunk még a Digitalizációs térkép témakörben:
- Milyen kihívásokkal küzdenek a cégek az ipari digitalizáció területén?
- Mi akadályozza a sikeres digitalizációs fejlesztéseket?
- Milyen értéket látnak az ilyen fejlesztésekben?
- Mely területen látják a legnagyobb előnyt a digitalizációban?
- Gyártási folyamat során, hol hozza az legnagyobb előnyt a digitalizáció?
Digitalizációs térkép – Hol járnak a vállalatok az ipari digitalizációban – 2. rész
Ügyféltámogató mérnök, szakterülete a Solid Edge modellezés, rajz környezet, nagy szerelések.
Érettségi után a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki szakon folytatta tanulmányait. Itt fogalmazódott meg benne, hogy a gyártástechnológia az, ami hozzá a legközelebb áll, így abba az irányba szakosodott. Az évek során gyakornokként kipróbálta magát az Audi-ban és a Rábában is, így értékes tapasztalatokkal fejezte be tanulmányait. 2012 januárjában kitüntetéssel diplomázott a BME Gépészmérnöki Karán. Ezt követően helyezkedett el a Siemensnél. Ettől számítva 4 évet töltött el a cégnél először Nürnbergben, majd Karlsruhéban. Az itteni tevékenységét Teamcenter és hozzá tartozó CAD intergrációk támogatásával kezdte, majd innen lépett tovább a következő szintre, amikor már a következő verzióhoz tartozó fejlesztéseket tesztelte és segédkezett az esetleges hibák javításában. 2015 októberétől ismét visszatérve Magyarországra a jelenlegi munkahelyéről ügyféltámogatóként igyekszik segíteni ügyfeleinket a felmerülő problémáik megoldásában.