Első lépések megkönnyítése a PLM rendszerben

2025. november 13-án megtartottuk a már tradicionálisnak mondható EPLM Trends 2025 szakmai rendezvényünket. A rendezvényen sok érdekes téma került feldolgozásra, többek között Teamcenter bevezetésével és gyakorlati használatával kapcsolatban is tartottunk előadást, ahol a PLM rendszer használatának megkezdése témakört dolgoztuk fel. Sokan érdeklődtetek a téma iránt, amiből arra következtetek, hogy az adatok kezelése és rendszerezése egyre több vállalkozás számára kulcsfontosságú a versenyképesség megőrzése érdekében. Ebben a cikkemben visszatekintek az előadáson hallottakra, különös tekintettel a PLM bevezetési stratégia első lépéseire.

Az akadály

Több mint 20 éve foglalkozom ügyviteli rendszerek (PLM, ERP, APS, CRM) bevezetésével, üzemeltetésével, támogatásával. Az elmúlt 8 éveben PLM rendszerek azon belül is Teamcenter  bevezetésével, támogatásával töltöttem napjaim, és ezt teszem ma is. Több sikeres PLM bevezetésen vagyok túl.

Szinte minden projektem során eljött az a pillanat, amikor egy kis megtorpanás volt tapasztalható. Általánosságban megfigyelhető volt, hogy ezen a ponton csak egy lépés választotta el a cégeket attól, hogy elkezdjék használni a rendszert. A legtöbb esetben a félelmet az okozta, hogy nem volt arra kidolgozott stratégia, hogy a cég korábbi adatai miként fognak bekerülni a PLM rendszerbe. Ez egy valós félelem, de szerencsére tervezéssel könnyen leküzdhető. Ezt a témát dolgoztuk fel az idei EPLM Trendsen az “Átlépni a küszöböt: Első napok az EPLM Start rendszerben” című előadásunkban. Az előadás során az EPLM Start termékünkön keresztül néztük meg, hogy miként lehet egy ilyen startégiát felépíteni. Nézzük, hogy miről is volt szó.

Tulajdonságok fontossága

A PLM rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy az adatokat jól áttekinthető, kereshető és rendezett formában kezelhetjük. Míg a hagyományos fájlrendszerekben a dokumentumok gyakran mappák mélyén lapulnak, és alig van lehetőségünk tulajdonságokat, címkéket vagy strukturált adatokat rendelni hozzájuk, addig a Teamcenterben minden információnak megvan a maga pontos helye. Itt a tulajdonságok nem csupán kiegészítő adatok: valódi iránytűként szolgálnak. Nincs szükség rövidítésekre vagy kreatív elnevezésekre, és a kitöltést kiválasztólisták könnyítik meg — így gyorsabban dolgozhatunk, és közben elkerülhetjük a helyesírási hibákat is.

A pontosan és következetesen kitöltött tulajdonságok pedig nemcsak a gyors keresést támogatják. Hatalmas értéket jelentenek a riportok és elemzések készítésekor is, hiszen ezekből építkezve sokkal tisztább képet kaphatunk a folyamatokról és az adatainkról.

Teamcenter tulajdonságok

Összefoglalva

Ahhoz, hogy az első napokat megkönnyítsük a PLM bevezetési stratégiánk részeként fontos meghatározni előre, hogy melyek azok az információk, amiket tárolni, használni fogunk a PLM rendszerben. Arra is érdemes kitérni, hogy mi lesz ezeknek a szerepe a vállalkozás életében.

Munkafolyamatok szerepe

A Teamcenter munkafolyamatai abban segítenek minket, hogy az adataink mindig, naprakészek és követhetőek legyenek. Egy jól felépített folyamattal könnyedén nyomon tarthatjuk, ki mit hagyott jóvá, éppen milyen státuszban van egy terv vagy dokumentum, és melyik verzió az, amely már ténylegesen gyártásba adható.

Emellett óriási előnyük, hogy leveszik rólunk a monoton, ismétlődő feladatok terhét. Nem nekünk kell minden alkalommal külön előállítani a köztes fájlformátumokat vagy elvégezni a rutinszerű adminisztrációt – ezt a rendszer automatikusan megteszi helyettünk. Így több időnk marad a valódi problémák megoldására és az értékteremtő munkára.

Teamcenter munkafolyamatok

Összefoglalva

A PLM-rendszerben működő munkafolyamatok nem csupán technikai eszközök: ha sikeresen beépítjük őket a vállalat üzleti folyamataiba, valódi hatékonyságnövelő motorokká válnak. Ez a következő fontos pont, amit szükséges a stratégiának tartalmaznia.

Adatok migrálása

Bátran merem állítani, hogy ez az egyik legnagyobb mumus. Teljesen normális ilyenkor az a felmerülő gondolat, hogy csak akkor tudok dolgozni, hogyha minden korábbi adat rendelkezésemre áll az új PLM rendszerben is.

Ehhez egyből párosul az a gondolat, hogy ezt nem lehet megcsinálni. Ez az a pillanat amikor meg kell állni egy kicsit és átgondolni reálisan a helyzetet. Fel kell tenni magunknak azt a kérdést, hogy mik azok az adatok, amiket tényleg használok nap-mint-nap.

Pályafutásom során, amikor feltettem ezt a kérdést az ügyfeleimnek, szinte mindig azt kaptam válaszként, hogy végül is nem is kell nekem minden adat ahhoz, hogy holnap is el tudjam végezni a munkám. A válasz kimondásával, hírtelen minden ügyfelem pozitívabban látta a helyzetét és már nem is tűnt számára egy végeláthatatlan munkának. Ezek után el is tudtuk kezdeni közösen meghatározni azt a szűkített adatkört, amit első lépésként migrálni szükséges. Második lépésként pedig felépíteni egy stratégiát a többi adat migrálására.

Összefoglalva

Nem kell mindent azonnal migrálni a PLM rendszerbe. Inkább vizsgáljuk meg jelenlegi adatainkat

  • Mire van szükség?
  • Hol vannak tárolva?
  • Milyen előkészítést igényel?

És vizsgáljuk meg az erőforrásokat

  • Mennyi időt szükséges ráfordítani?
  • Mikor szükséges ezt az időt ráfordítani?
  • Kinek szükséges ezt az időt ráfordítani?

A stratégiánkat ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásával kiegészítve, nagyon jó alapot biztosítunk arra, hogy a migrációt kivitelezhető feladatként lássuk és a folytonos üzletmenetet biztosítani lehessen.

PLM bevezetés probléma-megoldás

Összefoglalás

Egy PLM rendszer bevezetése mindig nagy lépés, és ezt nem is érdemes szépíteni: az indulás komoly feladat. De a jó hír az, hogy a kihívás jelentős része előre kezelhető, ha van egy jól átgondolt stratégia és egy kivitelezhető bevezetési terv.

A siker kulcsa a közös tervezés. Ha a munkatársakat és a PLM bevezető partnert is bevonjuk már a tervezési szakaszba, olyan megoldás születik, amely valóban illeszkedik a vállalkozás működéséhez. Amikor a terv elkészül, a cég gyakorlatilag már félúton jár a sikeres PLM-használat felé — és az első munkanapok is sokkal gördülékenyebbek lesznek.

Amennyiben újranéznéd az előadást, vagy lemaradtál az előadásról, akkor ezen a linken meg tudod tekinteni az előadásunkat.

Szakmai vezető, ügyféltámogató mérnök szakterülete a Teamcenter bevezetése, felhasználók oktatása, és szakmai támogatása.

Informatikával előszőr általános iskolai utolsó éveiben találkozott, ekkor kapta meg első számítógépét. Már ekkor is az érdekelte, miként lehet szoftverek segítségével a munkát megkönnyíteni.

Középiskolai tanulmányai alatt gépgyártástechnológiával és számítástechnikával ismerkedett. Felsőoktatási tanulmányait villamosmérnökként végezte 2002-ben a Budapest Műszaki Főiskola, Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karán.

Tanulmányai után informatikával kezdett el foglalkozni. 2004 óta különböző ügyviteli rendszerek bevezetésével, támogatásával és folyamatfejlesztéssel foglalkozott egy neves orvostechnikai cégnél, ahol mindig is fontos volt az adatkezelés, automatizálás és folyamatfejlesztés.

2017-ben csatlakozott az Enterprise Grouphoz, Teamcenter szakmai vezető és ügyféltámogató pozícióban, ahol a korábban megszerzett széleskörű tapasztalatait tovább tudja azóta is bővíteni.

A szerző további cikkei »

Archívum