Hogyan kezdjem használni a PLM rendszert – Adatok migrálása
A megfelelő PLM rendszer kiválasztása (Indítsa el cégét a PLM világában – Mit hozhat Önnek és munkatársainak egy PDM/PLM rendszer 1.rész) és bevezetése nagy feladat minden vállalkozás számára. Számos szempontot figyelembe kell venni mind a kiválasztás során mind a bevezetési időszakban. Emellett kulcsfontosságú téma az is, hogy a rendszer átadása után miként, mennyi idő elteltével tudja az adott vállalkozás használatba venni a PLM rendszert. Legtöbb esetben a cégnek már van előtörténete, ennek okán a korábban készült adatokat, fájlokat fel kell tudni tölteni az új rendszerbe. PLM rendszer bevezetése során ezt a szakaszt nevezzük migrációs szakasznak. Ebben a blogcikkben az adatmigrálás PLM rendszerbe tfő kérdéseit járom körbe röviden, hogy ízelítőt kapjatok a 2025 november 13-án megrendezésre kerülő EPLM Trends rendezvényünk “Átlépni a küszöböt: Első napok az EPLM Start rendszerben” című előadásunk témájából.
Fő kérdések
Mi itt az Enterprise Group-nál kiemelt fontossággal kezeljük az adatok migrálásának kérdését. Teljesen mindegy, hogy az előre beállított és gyorsan bevezethető EPLM Start Teamcenter testreszabásunkról vagy egyedi specifikáció alapján megvalósított Teamcenter rendszerről beszélünk, már az első beszélgetések során szóba kerül az, hogy a korábbi adatok miként fognak a PLM rendszerbe bekerülni.
Ügyfelekkel történő beszélgetéseink során számos kérdés felmerül adatmigrálás kapcsán. Ezek közül a visszatérő kérdések a Mi? Mikor? Hogyan? Ezekre a kérdésekre akkor lehet jól válaszolni, hogyha összefüggésében tudunk rájuk tekinteni, de mégis külön-külön érdemes őket részletesen megvizsgálni. A Ki? kérdés sokszor felmerül még, de erre igazából csak akkor lehet jól válaszolni, hogyha az előző három kérdésre már tudjuk a választ. Nézzük ezt a három fő kérdést részletesebben.
Mit migráljak?
A Mit? kérdésre adott válasz kidolgozása során szükséges meghatározni azt az adatkört, ami szükséges ahhoz, hogy az üzletmenet akadálymentesen tudjon átállni az egyik rendszerről a másikra. A vállalkozások jellemzően korábban nem használtak PLM rendszert, így az adatok, amiket migrálni szükséges fájl rendszerben találhatók meg. Ez szerencsés esetben azt jelenti, hogy egy vagy több szerveren találhatók meg azok a CAD-állományok, termékmodellek, rajzok, mérnöki dokumentumok, amiket migrálni szükséges, jellemzően kevés duplikációval. Rosszabb esetben a migrálandó állományok a dolgozók saját gépein lokálisan vannak tárolva, jellemzően sok duplikációt okozva ezzel. Utóbbi esetben sajnos nagyon sok extra feladat keletkezik migráció során, ugyanis csak aprólékos munkával lehet felderíteni azt, hogy melyik az utolsó változata a duplikált adatoknak.
A mit? kérdésre leggyakrabban a “mindent” választ szoktuk kapni. Miután belemegyünk a részletekbe, szinte minden alkalommal kiderül az, hogy az adatokat jól körülhatárolható csoportokra lehet osztani. Így máris nem arról kell beszélgetnünk, hogy mindent azonnal fel kell tölteni a rendszerbe, hogy el tudjon kezdeni a cég dolgozni a PLM rendszerrel, hanem arról, hogy miként tudjuk a csoportokat meghatározni.
Legritkábban válaszolják azt a cégek, hogy semmit nem kell migrálni. Ez a legjobb helyzet, hiszen ilyenkor azonnal el tudja kezdeni használni a vállalkozás a PLM rendszerét.
Mikor migráljam?
A Mikor? kérdésre adott válasz kidolgozása során szükséges meghatározni azt, hogy a kiválasztott adatkört, milyen ütemezésben érdemes migrálni, hogy az üzletmenet akadálymentesen tudjon átállni az egyik rendszerről a másikra. Míg az előző kérdés esetében a feladat nagyságának a meghatározásán volt a fő fókusz, most a fókusz a feladat időbeli végrehajtására koncentrálunk.
Fontosnak tartjuk, hogy a Mikor? kérdéssel azután foglalkozzunk, miután a Mit? kérdésre megvan a válasz. A tapasztalat az, hogyha előszőr foglalkozunk ezzel a témával, akkor az azt választ kapjuk, hogy “mindent, indulás előtt”. Könnyen belátható, hogy így azonnal kudarcra ítéljük a migrációs projektet, mert egy kilátástalan helyzet tud kialakulni.
Nézzük röviden, mik fő megoldási javaslatok:
- indulás előtt egy meghatározott szűk adatkört migrálása valósul meg,
- indulás után, egy meghatározott ütemterv szerint haladva valósul meg a migrálás, dedikált időt biztosítva a dolgozóknak a napi munka mellett,
- folyamatos migráció, ami az üzletmenet igényeihez igazodva a szükséges adatokat akkor tölti fel a rendszerbe, amikor arra előszőr szükség van.
Valószínűleg nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a végső válasz a Mikor? kérdésre a fent említettek kombinációjával alakul ki. Kevés olyan cég van, akinek az egyik vagy a másik megoldás elégséges ahhoz, hogy az adatok migrálásra kerüljenek a PLM rendszerbe.
Hogyan migráljam?
A Hogyan? kérdésre adott válasz kidolgozása során szükséges meghatározni azt, hogy milyen eszközökre van arra szükség, hogy a migrációt a legmagasabb érétkű automatizálás használatával tudjam elvégezni. A válasz kidolgozása során arra is gondolni kell, hogy miként kell használni az eszközöket. Ezzel időt, bosszankodást és pénz megspórolva. Teamcenter esetén több eszköz áll rendelkezésre ahhoz, hogy a meglévő adatokat a rendszerbe be lehessen migrálni. Ezen eszközök működéséről, képességeiről az Enterprise Group által tartott PLM oktatások és Teamcenter tréningek során valós példán keresztül lehet megismerkedni. Mindamellett, hogy számos eszköz rendelkezésre áll, az a tapasztalatunk, hogy szükséges egyéb eszközöket, bizonyos esetekben egyedi megoldásokat is alkalmazni, mert jellemzően az adatokat több helyről, több szigetszerűen működő rendszerből szükséges összeszedni.
Ennek a fázisnak az egyik legfontosabb pontja, hogy a Hogyan? kérdésre adott válasz kidolgozása során, a migrációs műveletek és eszközök használata kerüljön dokumentálásra, ezzel megkönnyítve a migrálást végző dolgozók munkáját.
Az előző két pontban tárgyalt kérdések megválaszolása során is fontos a bevezető partner szerepe, viszont ebben a kérdésben kiemelkedő fontosságú. Mindenképpen ajánlom, hogy legalább ebben a fázisban a bevezető partner legyen bevonva.
Migrációs terv
Miután mind a három kérdésre megtaláltunk a vállalkozásunk számára legmegfelelőbb választ, már csak a migrációs terv összeállítására van szükség. A migrációs terv szerepe, hogy strukturált formában megjelenítse a Mit?, Mikor?, Hogyan? kérdésre adott válaszokat, megoldásokat. Ebben a részben tudunk a Ki? kérdésre választ adni és azt is szerepeltetni a tervben.
Összefoglalás
Az adatok migrálása PLM rendszerbe sosem egyszerű és az első percben nagyon nagy, akár ijesztő feladatnak is tűnhet. Az alapos tervezés, dokumentálás és a Mit?, Mikor?, Hogyan? kérdésekre kidolgozott válaszok következetes betartása, a feladat nagyságát nagymértékben tudja csökkenteni. A bevezető partner bevonása a folyamatba, nagy segítséget tud jelenteni, mert a tapasztalta révén olyan megoldási javaslatokat, adatmigrációs stratégiákat és termék-adatkezelési gyakorlatokat tud behozni, ami a folyamatot meg tudja könnyíteni és gyorsítani.
A témát részletesebben kifejtve és gyakorlati példákon keresztül bemutatva a 2025 november 13-án megrendezésre kerülő EPLM Trends rendezvényünkön dolgozzuk fel, ahol szeretettel várunk Téged is. A rendezvényre az alábbi linken tudsz regisztrálni.
Szakmai vezető, ügyféltámogató mérnök szakterülete a Teamcenter bevezetése, felhasználók oktatása, és szakmai támogatása.
Informatikával előszőr általános iskolai utolsó éveiben találkozott, ekkor kapta meg első számítógépét. Már ekkor is az érdekelte, miként lehet szoftverek segítségével a munkát megkönnyíteni.
Középiskolai tanulmányai alatt gépgyártástechnológiával és számítástechnikával ismerkedett. Felsőoktatási tanulmányait villamosmérnökként végezte 2002-ben a Budapest Műszaki Főiskola, Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karán.
Tanulmányai után informatikával kezdett el foglalkozni. 2004 óta különböző ügyviteli rendszerek bevezetésével, támogatásával és folyamatfejlesztéssel foglalkozott egy neves orvostechnikai cégnél, ahol mindig is fontos volt az adatkezelés, automatizálás és folyamatfejlesztés.
2017-ben csatlakozott az Enterprise Grouphoz, Teamcenter szakmai vezető és ügyféltámogató pozícióban, ahol a korábban megszerzett széleskörű tapasztalatait tovább tudja azóta is bővíteni.