Blog

Mekkora lehet a kihajlási tényezője a Birodalmi Lépegető lábának?

Star Wars hetünk második napján ugyanúgy az AT-AT-vel, azaz a Birodalmi Lépegetővel foglalkozunk. Tegnap az áramlástani szimulációs szoftverrel vizsgáltam meg a Lépegetőt, ma a végeselemes modullal, azaz a Solid Edge Simulation-nel futtatok egy szimulációt.

Úgy ahogy tegnap is, a mai modell is a GrabCAD adatbázisából származik. Megnyitás után a lábakat újrakényszereztem nyújtottra. A modell és a vizsgált láb látható a következő ábrákon.

Birodalmi Lépegető CAD modellBirodalmi Lépegető láb CAD modell

Ezek után a szerelésen belül lekérdeztem a Lépegető tömegét lábak nélkül úgy, hogy minden testet acélnak feltételeztem.

 

Birodalmi Lépegető test CAD modell

Ennek a testnek és fejnek a tömege 6068,18 tonna lett. Kicsit megijedtem a számtól, így átváltottam alternatív mértékegységekre, amik szerint a Lépegető tömege megegyezik

  • 4850 db VW Golf,
  • 3540 db VW Passat
  • 1010 db IFA (üres platóval),
  • 580 db IFA (megpakolt platóval) vagy
  • a Scania S730 B6x2NB kamion megengedett legnagyobb vontatott tömegének a 104 szeresével.

Ezt követően a láb alszerelésre létrehoztam egy kihajlásvizsgálatot, amin belül az összes érintkező felületet ragasztottnak állítottam be, a talpat mereven megfogtam és a láb tetejét megterheltem a test és a fej tömegének a negyedével. Ezeket a beállításokat a következő képen láthatóan ábrázolta a szoftver.

Ezt követően a modellt az automatikus hálózóval és a (szerintem) fontosabb éleken és felületeken lokális hálósűrítéssel behálóztam.

Ezt kötően lefuttattam a szimulációt, mely szerint a kihajlási tényező 17,14, azaz ha a Lépegető lábára 17,14 fej és test nehezedne, akkor érné el a kihajlási kritikus feszültséget. Ehhez a 17,14-es kihajlási tényezőhöz tartozó kihajlási alak a következő videón látható.

Források:

Lépegető modell: https://grabcad.com/library/at-at-walker–1

Star Wars

Beosztás: Ügyféltámogató mérnök
Szakterületek: Gépészmérnök

Szakmai életút:

Gépészmérnöki alapdiplomámat a Dunaújvárosi Főiskolán szereztem, és ugyanitt már Dunaújvárosi Egyetem néven végeztem el a mesterképzést. Jelenleg az Óbudai Egyetem Biztonságtudományi Doktori Iskolának vagyok a hallgatója, ahol ikerturbinák áramlástani szimulációjával foglalkozom. Már a BSc-s képzés alatt is volt olyan tantárgyam ahol szimuláltunk, de igazán az első munkahelyemen kezdtem el a szimulációkkal foglalkozni, és azóta is ezzel foglalkozom.

Az Enterprise Group-nál a szimulációs termékek (végeselem, áramlástan és kinematika) és a Solid Edge terméktámogatása a feladatom.

 

A szerző további cikkei »

Új hozzászólások

    Archívum