NX1980 CAM újdonságok vol.1

Az idén nyáron (2021. június) megjelent NX 1980-as verzió CAM újdonságairól több részes blogbejegyzést fogok készíteni, részint mert megér minden egyes újdonság egy külön bejegyzést, részint mert elég sok újdonság van, köszönhetően a Siemens fejlesztő csapatának.

 Vol.1

               5 tengelyes sorjázás/élletörés – Multi axis deburring

Sokáig nem hittem, hogy valaha is lesz ilyen, és a béta-teszt program alatt is kicsit szkeptikus voltam, de sikerült, és itt van a több tengelyes sorjázás.

Talán a kép is sokat elárul, de azért le is írom:

Folyamatos 5 tengelyes és opcióként 3, 3+2, 4 , 4+1 tengelymozgásokra korlátozott sorjázás/élletörés műveletet készíthetünk egyszerűen.

Hogyan néz ki ez elméletben ?

A geometria kiválasztásával nincs sok dolgunk, az NX automatikusan megkeresi az éleket. Természetesen megtehetjük ugyanezt manuálisan is, ha nem akarunk csak pár helyen dolgozni. Amennyiben valamely élt nem szeretnénk letörni, úgy akkor kell akcióba lendülnünk és kiválasztanunk, hogy mely területet(élt) kerülje ki. Természetesen beállíthatjuk, hogy milyen hosszú legyen minimum az az él amit letör, hogy mélységben, vagy szélességben értelmezze a letörés nagyságát, és hogy hogyan forduljon a sarkokban a szerszám.

Itt kell megjegyezni, hogy ha van élletörés modellezve a testre, akkor az élletörés élein mindenhol végigmegy a maró, ami akár jó is lehet, de persze van lehetőség amúgy is több fogás beállítására.

Ami érdekesebb számunkra, és itt jön a sokkal jobb rész, az a tengely beállításoknál van.

Az axis/avoidance/tool axis/intent résznél beállíthatjuk, hogy  milyen tengelyállással(gépkinematikával) szeretnénk az élletörést elkészíteni. Mint már említettem 5 lehetőség van.

NX1980-2

  1. 3 tengelyes megoldás:               Itt csak a Z (vagy valamely választott irányból) látszódó éleken lesz pálya.
  2. 3+2 tengelyes megoldás:          Itt már nem csak a Z irányból elérhető éleken lesz pálya, hanem a kiválasztott éleken vagy esetleg a maximum dőlésnek megfelelően mindenhol, ahol hozzáfér a szerszám.
  3. 4 tengelyes (forgó) megoldás:  Csak a Z (vagy kiválasztott irányból) és az arra merőleges szerszámtengely irányultságú pályát készít.
  4. 4+1 tengelyes megoldás:           Hasonló az előzőhöz, de már egy  plusz funkciót kapunk, a dőlés(tilt) lehetőségét.
  5. 5 tengelyes megoldás:                Ez már természetesen a folyamatos 5 tengely használatát jelenti.

Érdemes még megemlíteni, hogy a stratégia fülön van lehetőség a több oldalirányú pálya létrehozására, ha esetleg több fogást szeretnénk létrehozni. A nem forgácsoló mozgások részen pedig nagy fokú az automatizáltság: nem válogathatunk kedvünkre, viszont nem is nagyon hibázhatunk. Az utóbbi pár verzióban már megszokhattuk, hogy a zöld színnel jelölt összekötő(stepover) mozgásokat egy-egy blend spline jellegű pálya megoldás képezi. Itt sincs ez másképpen, így a mellékmozgások még az ilyen összetett pályák esetén is minimalizáltak. Persze ezt a posztrocesszor módosíthatja az ügyfél kérésének és stressztűrő képességének megfelelően, de egy biztos: nagyon látványos pályákat tudunk létrehozni, gyakorlatilag pár kattintással.

Hogyan néz ki ez a gyakorlatban ?

Készítettem egy kis videót amiben bemutatom a funkció főbb részeit, érdemes megnézni – gondolatindítónak mindenképpen, de akár tanulási célzattal is.

Mire lehet még számítani?

Egyrészt valószínűleg lesz még nagy meleg idén, de mivel ez nem annyira releváns, így egy  kis beharangozó:

Vol.2:   Több, kisebb újdonság, úgy is mint szerszámtartó modellből beépített funkcióval, 4 tengelyes nagyolás! stb…

Vol.3:  Sandvik Prime Turning

Összességében ez a verzió elég sok és jó újdonságot hozott, és ez decemberi kiadásra is igaz lesz!

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCJ0oeEcDOnoLClv4ftbyaBg

Blog:  https://blog.eplm.hu/

Facebook: https://www.facebook.com/SiemensNXhun

Ügyféltámogató mérnök, szakterülete az NX-CAD/CAM. Jelenlegi munkája előtt 15 évet töltött el műanyag fröccsöntő és egyéb formázó szerszámokat tervező és gyártó cégnél gyártási, ellenőrzési, tervezői és műszaki vezetői területeken.

A szerző további cikkei »

Archívum