Teamcenter képességek és előnyök

Ahogy az előző bejegyzésemben megvizsgáltuk, egyértelműen nagy előnyökkel jár, ha az adatok bármilyen eszközzel, de rendezetten vannak tárolva. Ez megkönnyíti az életeteket, és a munkatársak életét is.

Előző bejegyzésem röviden összefoglalva: A Solid Edge használata esetén két lehetőséget kínálunk az adatok kezelésére. Áttekintettük, hogy mit érdemes átgondolni, mit érdemes mérlegelni akkor, amikor a jelenlegi adatkezelési módszereiteket átvizsgáljátok. Valamint röviden összehasonlítottam, hogy mi az alapvető különbség a Solid Edge beépített adatkezelője és a Teamcenter között. Amennyiben lemaradtatok e cikkről, itt megtaláljátok.

Térjünk is rá a lényegre, hiszen azért vagyunk itt, hogy jobban megismerjétek a Teamcentert.

Teamcenter és a tervezés

1. Tervezői rendszer függetlenség

A Teamcenter (TC) egy tervező rendszer független rendszer. Mit is jelent ez? Lényegében a Teamcenterben nem számít, hogy CAD adattal (Solid Edge, NX, SolidWorks netán CREO, …), ECAD adattal (Solid Edge electrical, EPLAN, Altium Designer …), szoftver fejlesztés során keletkező adattal (MS Visual Studio, JAVA, …) és még sorolhatnám dolgoztok. Nem korlátozódik le a Siemens által kínált megoldásokra, nem esel el a Teamcenter biztosította előnyöktől akkor sem, ha nem Siemens termékeiben tervezel.

Teamcenter - CAD független alkalmazás
Teamcenter – CAD független alkalmazás

 

2. Duplikációk elkerülése

A tervezés, de még inkább a gyártás, folyamatát gyakran megkeserítik a duplikációk: nem tudni, melyik fájl ment éppen gyártásba, illetve, hogy melyik fájlban szereplő alkatrészt kell továbbfejleszteni. Ez fájlrendszerben gyakran előforduló probléma, hiszen ott a fájlok jobbról balra másolása bevett szokás. Ezzel rengeteg duplikációt előállítva.

Teamcenterben ez nem fordul elő hiszen a másolási folyamatoknál csak egy újabb hivatkozást hozunk létre ugyanahhoz a modellhez. Így a fejlesztés és gyártás során csak egy modellünk van, amivel foglalkozni kell. Természetesen független másolat készítésére is van lehetőség Teamcenterben.

3. Könnyebb kereshetőség

Tegyük a kezünket a szívünkre és gondoljuk végig mennyi időt pazarolunk el kereséssel. Mert valahol legbelül tudjuk, hogy amit keresünk az megvan csak azt nem, hogy hol.

A lehető legtöbb információt beletuszkoljuk a fájlnévbe csak azért, hogy megtaláljuk a későbbiek során. Így létrehozva kilométer hosszú fájlneveket, és gyakran még ez sem elég informatív.

Teamcenterben az információ tárolás már rendszer alapján történik. Talán úgy a legegyszerűbb elképzelni, hogyha minden modell mellé odaképzelünk egy jegyzettömböt, amibe beleírjuk a szükséges információkat és ez együtt él a modellel. Mivel Teamcenterben minden lényeges információt le tudunk tárolni, ezért ezekre rá is tudunk keresni. Ezáltal sokkal gyorsabban érjük el a célunkat és találjuk meg a keresett elemet, legyen az modell vagy egyéb dokumentum.

4. Jobb átláthatóság

Teamcenter - Impact Analysis
Teamcenter – Impact Analysis

Az előző cikkben már írtam arról, hogy a rend mennyire megkönnyíti az életet.

A Teamcenterben rend van. Ez annak (is) köszönhető, hogy szabályozva van mit, hogyan kell tárolni. Ettől nem kell megijedni, a Teamcenter rendszere testreszabható, ezeket a szabályokat ti hozzátok meg. Ennek nagy előnye, hogy amíg fájlrendszerben mindenki úgy mentette le a modelljeit ahogy szerette, annyi információt megadva az adatlapon amennyihez épp kedve volt, addig Teamcenterben ez szabályozott keretek között zajlik és a kolléga kötelezve van a szükséges adatok megadására, addig nem is tud tovább haladni a munkával. Ez elsőre sok melónak tűnhet, de gondoljatok bele, mennyire egyszerűvé válik a keresés, ha megvannak az információk amire keresni szeretnétek. Illetve minden modell egyformán van letárolva függetlenül attól, hogy melyik kolléga készítette.

Az előző cikkben is előkerült a távozó kolléga munkájának átvétele, mint előforduló jelenség. Mivel TC-ben mindenki egy közös adatbázisban dolgozik ezért nem kell keresgélni, hogy melyik meghajtó melyik könyvtárában van lementve a távozó kolléga munkája. Minden ott van egy helyen szépen rendezetten, mint a könyvtár polcain a könyvek.

Teamcenter és a minőségmenedzsment

Ahogy már többször utaltam rá a Teamcenter nem csak egy egyszerű modell tároló rendszer, a TC annál sokkal több. A minőségmenedzsment számára is sokat tud segíteni, ezáltal növelni tudja a munka minőségét és végső soron költséget takaríthat meg a cégnek.

1. Munkafolyamatok

A tervezés és gyártás során az egyes részlegek munkafolyamatokon keresztül kommunikálnak egymással. Azaz, amikor Józsi elkészült a tervezéssel és jónak, gyárthatónak minősítette a modellt, akkor átviszi a kész rajzokat a gyártás részlegre. De ez csak egy kiragadott példa mondhatnék száz másikat is. A munkafolyamatok jelen vannak az ajánlat beérkezésétől egészen a kész termék átadásáig vagy akár még tovább is a rendszerben. Ami nagy előnyt jelent, hogy a munkafolyamatok testre is szabhatók.

2. Lekövethetőség

A munkafolyamatoknak a nyomonkövetése fontos feladat. Tudni, hogy ki, mit, mikor, és miért csinált, hatalmas előnyt jelent, főleg ha valami nem a tervek szerint alakul. Teamcenteben a munkafolyamtok lekövethetők, visszakövethetők.

A teljes projektet nyomon lehet követni az ajánlat adástól a kész termék átadásáig.

3. Dokumentum kezelés

A Solid Edge beépített adatkezelésével ellentétben a TC képes egyéb fájlformátumokat is eredményesen kezelni. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a projekt minden adata ott van a helyén, legyen szó bármilyen formátumról pl. PDF vagy STP vagy akár ZIP formátumú állomány.

Lényeges, hogy lássunk, lássatok túl a modellezésen, azaz nem csak modell fájlokat kell kezelni. Vannak ajánlatok, minőség-menedzsmenthez tartozó dokumentumok, gépkönyvek stb. Ezeket is kezelni kell, meg kell tudni találni őket rövid időn belül ahhoz, hogy eredményes és hatékony munkát tudjon végezni a cég.

4. Projekt struktúra

A Teamcenter lehetővé teszi, hogy az egyes megrendeléseket projektekbe rendezve lehessen kezelni. Ezáltal a projekthez tartozó dokumentumok egy helyen gyorsan megtalálhatók, nem kell bóklászni a meghajtók között a megfelelő dokumentumot keresgélve.

5. Betekintés lehetősége

Digital markup
Digital markup

A Teamcenter segítségével CAD program nélkül is megnézhetitek a modelleket. Így, ha döntést kell hozni, nem kell megnyitni minden egyes modellt. Amennyiben szükséges Teamcenteren keresztül be lehet tekinteni a modellbe, meg lehet forgatni azt.

Ez igaz a PDF, vagy akár Word dokumentumok esetén is.

A megtekintésen túl a Teamcenteren keresztül az esetleg szükséges javításokat is meg lehet jelölni, mely által a kommunikáció egyértelműbbé válik.

Ennek köszönhetően gyorsabb és egyszerűbb lehet a munka.

Teamcenter és az automatizálás

A Teamcenter nagyfokú automatizáltságot tesz lehetővé, mely megkönnyítik a tervezők és más felhasználók munkáját.

Tervezőknél lehetőség van automatikus PDF vagy DXF generálásra, mely által nem kell kézzel mentegetni ezeket a fájlokat.

A munkafolyamatok testreszabásánál is lehetőség van automatizálni.

Kiegészítő Teamcenter modulok

1. Microsoft Office integráció

A Teamcenter képes beépülni a Microsoft Office termékcsalád elemeibe, így a megszokott mentési folyamathoz hasonlóan menthetők el a dokumentumok TC-be. Ezzel is könnyítve a munkát.

2. Schedule menedzsment/ Idő menedzsment

A Teamcenterhez sok kiegészítő modul áll rendelkezésre. Az egyik ilyen modul az idő menedzsment modul, mely segítségével jobban tervezhető és lekövethető egy projekt lezajlása.

Jobban nyomonkövethető a kollégák munkája. Itt most ne arra gondoljatok, hogy ennek a modulnak a használatával le akarnak követni titeket, hogy mennyit dolgoztok. Ez abban lehet a segítségetekre (többek között), hogy a munkaleosztás egyenletesebb terhelést hozzon létre. Ezáltal elkerülhető legyen, hogy az egyik tervező megszakad a munkájában, míg a másik tervező erőforrásai nincsenek kihasználva.

3. Active workspace

Teamcenter Active workspace
Teamcenter Active workspace

A TC-hez tartozik egy hordozható verzió is. Ez egy böngészőben futtatható felület. Ezáltal bárhol bármikor be tudtok lépni a Teamcenterbe. Ez akkor lehet hasznos, ha kint vagytok ügyfélnél és meg akarjátok neki mutatni a terveket. A fent említettek miatt TC-ből gond nélkül megmutathatjátok a modellt akár egy tableten is, így a vevő már a gyártás előtt látja, hogy mi az, amit kapni fog. Így tud visszajelzést adni, hogy valóban ilyenre gondolt vagy esetleg másképp képzelte el korábban. Ezzel a körrel megspórolhatjátok, hogy legyártsatok valamit, amit végül át kell tervezni, mert nem olyat akart a vevő.

 

4. Kompatibilitás más rendszerek felé

A Teamcenter képes adatokat cserélni más rendszerekkel is. A legelterjedtebb ERP rendszerekkel képest adatcserére, mint pl. SAP. Az adatcserét akár kétirányú, interaktív módon is fel lehet paraméterezni.

 

Összefoglalás

A fentiekben megpróbáltam bemutatni Nektek, hogy mi is a Teamcenter. Bevallom ez nem volt egy egyszerű feladat. A Teamcenter egy összetett rendszer rengeteg lehetőséggel. Visszatekintve az előző cikkre, most már ti is látjátok, hogy a beépített adatkezelés és a Teamcenter nem egy ligában játszanak. A beépített adatkezelést hívhatjuk az előszobának. Mindenképpen hasznos, de csak korlátozottan, a cég egy részlegénél használható. Ezzel szemben a Teamcenter a teljes cég esetén tud megoldást nyújtani a felmerülő kérdésekre, problémákra.

Egy Teamcenter bevezetése és használata átláthatóbbá teszi a folyamataitokat, meggyorsítja az átfutási időket, ezáltal növeli a hatékonyságot.

Miért gondoljuk, hogy erre halad a világ, ez lesz a jövő?

•A XXI. században iszonyat mennyiségű információt állítunk elő. Amit valahol tárolni kell. De még fontosabb, hogy ebben a nagy információ tengerben meg kell tudnunk találni a számunkra fontos adatokat. Erre a feladatra egy hatékony megoldást jelent a Teamcenter.

•Jelen korunk nagy problémája a munkaerőhiány. Ami azzal jár, hogy a több feladat ugyanannyi kollégán oszlik szét, leterheltebbek lettek a kollégák. A munka során sok adminisztratív vagy automatizálható feladat fordul elő. Ezek nagy részét képes a Teamcenter levenni a kolléga válláról, így könnyítve a mindennapi munkát.

•Felgyorsuló világ, rövidebb tervezési idő jellemzi a jelenkort. Mostanában sokszor hallom, hogy a határidő nagyon rövid, de még jobb lenne, ha már tegnapra meglenne a feladat. Azt nem ígérem, hogy a Teamcenter megoldja helyettetek a feladatokat, és nincs benne TERVEZD MEG gomb sem, de abban a segítségetekre van, hogy feladatokat gyorsabban tudjátok megoldani. Segít az adminisztrációban, a keresésben és abban, hogy csak az kerüljön gyártásba, amit le akartatok gyártani, ezáltal csökken a selejt mennyisége, illetve a selejt gyártására elpazarolt idő.

Ha ez a cikk felkeltette az érdeklődésed és kíváncsi lettél, hogy Nálatok miként lehetne alkalmazni a Teamcenter képességeit, akkor keress meg minket és beszélgessünk róla.

Ügyféltámogató mérnök, szakterülete a Solid Edge modellezés, rajz környezet, nagy szerelések
Érettségi után a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki szakon folytatta tanulmányait. Itt fogalmazódott meg benne, hogy a gyártástechnológia az, ami hozzá a legközelebb áll, így abba az irányba szakosodott. Az évek során gyakornokként kipróbálta magát az Audi-ban és a Rábában is, így értékes tapasztalatokkal fejezte be tanulmányait. 2012 januárjában kitüntetéssel diplomázott a BME Gépészmérnöki Karán. Ezt követően helyezkedett el a Siemensnél. Ettől számítva 4 évet töltött el a cégnél először Nürnbergben, majd Karlsruhéban. Az itteni tevékenységét Teamcenter és hozzá tartozó CAD intergrációk támogatásával kezdte, majd innen lépett tovább a következő szintre, amikor már a következő verzióhoz tartozó fejlesztéseket tesztelte és segédkezett az esetleges hibák javításában. 2015 októberétől ismét visszatérve Magyarországra a jelenlegi munkahelyéről ügyféltámogatóként igyekszik segíteni ügyfeleinket a felmerülő problémáik megoldásában.

A szerző további cikkei »

Archívum