Teamcenter nyújtotta előnyök az otthoni munkavégzéshez

Az Enterprise Group-nál a koronavírus elleni védekezés részeként az első cégek között tértünk át otthoni munkavégzésre, amiről már Imi kollégám is beszámolt. Több ügyfelünk is hasonlóan tett, a velük való beszélgetések során megosztottuk egymással tapasztalatainkat. Többeknél előfordult, hogy panaszkodtak a VPN kapcsolaton keresztüli adatsebességre. Munkaidejük nagy része elmegy azzal, hogy sokáig tart megnyitni vagy menteni munkájukat, mert lassan érik el a céges hálózati meghajtókat. Hogyan tud ezen a problémán segíteni a Siemens PLM szoftvere, a Teamcenter?

Mi okozza a lassúságot?

A legtöbb otthoni internet hozzáférés aszimmetrikus technológiával működik, valamint vannak vállalkozások, ahol szintén nem biztosított a szimmetrikus internet kapcsolat. Aszimmetrikus a kapcsolat, mert a feltöltési sávszélesség lényegesen kisebb, mint a letöltési. Nincs is ezzel probléma, hiszen ez általában elegendő a napi ügymenet megfelelő biztosításához. De mi történik olyankor – mint most – amikor a céges belső hálózatot sokan szeretnék használni VPN kapcsolaton keresztül? Ilyenkor hiába van a felhasználói oldalon akár nagy letöltési sávszélesség, a céges feltöltési sávszélesség jelenti a szűk keresztmetszetet.

Amíg mindenki az irodából közvetlenül csatlakozott a cég belső hálózatára, addig valószínűleg senkinek nem tűnt fel, hogy napi szinten milyen mennyiségű adat szalad keresztül a gépe és a szerverek között. Ez annak köszönhető, hogy 100Mbit/s vagy még inkább 1000Mbit/s sávszélesség áll rendelkezésre mind a fel-, mind a letöltési oldalon a belső hálózatokon. Jó infrastruktúra esetén a switch és a szerverek között még nagyobb sávszélesség biztosított. Ezért nem tűnik fel irodai környezetben, hogy egyszerre többen is mozgatnak nagy mennyiségű adatot.

Onnantól, hogy VPN-t használnak, mindenki ugyanazon az internetkapcsolaton osztozik meg. Ebből kifolyólag tapasztalható, hogy lassabban érjük el az adatokat. Amikor például hálózati meghajtóról megnyitunk egy Solid Edge szerelést, akkor ehhez minden adatot le kell tölteni a szerverről, majd mentésnél mindent fel. Könnyen belátható, hogy ez milyen terhelést ró a céges internetkapcsolatra, valamint a mi és kollégáink idegrendszerére. Hiszen ilyenkor az ő munkájukat is hátráltatjuk, mivel fogjuk az amúgy is szűkös sávszélességet.

Mi a megoldás?

A Teamcenter ezen a problémán úgy tud segíteni, hogy csak abban az esetben tölt le vagy fel adatokat az interneten keresztül, ha az mindenképpen szükséges. Ha egy Solid Edge szerelést nyitunk meg Teamcenter-ből, és az már korábban volt megnyitva ezen a munkaállomáson, akkor csak minimális mennyiségű adat küldése szükséges, hiszen az adatok nagy része már a gyorsítótárban van. Természetesen, ha még nem volt megnyitva, akkor nem úszhatjuk meg annak letöltését. Viszont innentől fogva mivel minden adat a gépünk háttértárán kerül gyorsítótárazásra, munkánkat nem befolyásolja hálózati kapcsolat sebessége. Megnyitáskor, mentéskor minden adatmozgás a gépen belül történik. Adatmozgatásra csak akkor van szükség, ha állapotfrissítést, szinkronizálást, feltöltést, beadást vagy kivételt szeretnénk végrehajtani. Ezekben az esetekben is csak azok az adatok mozognak, amelyek ténylegesen szükségesek.

További előnyt nyújt a Teamcenter azáltal, hogy biztosítja, hogy a rendszerben csak aktuális adatok legyenek elérhetőek. Esetleg arról informálja a felhasználókat, hogy az adott dokumentumot épp valaki szerkeszti. Ezáltal elkerülhető az az eset, hogy többen szerkesztenek azonos dokumentumot a saját gépükön és az „nyer”, aki utoljára tölti azt vissza a szerverre.

Itt hívnám fel a figyelmet arra, hogy a fent leírtak nem csak Solid Edge dokumentumokra igaz, hanem minden olyanra, amit a Teamcenter kezelni tud. Lehet szó PDF-ről, DWG-ről, Microsoft Office dokumentumokról, emailről, CAM programokról, NC kódokról satöbbi, mindet felsorolni majdnem lehetetlen. Ezek is mind eltárolásra kerülnek a gyorsítótárba.

Remélem a fentiekből látható, hogy a Teamcenter képességei segítségével nem csak az igazi csapatmunka válik lehetővé és tarthatunk rendet adataink között, hanem azokhoz gyorsabban hozzáférhetünk irodai és akár az otthoni munkakörnyezetben is.

Amennyiben kérdés merült volna fel, kérem keressenek minket elérhetőségeinken!

+1 tipp

Hogy a kapcsolatunk a Teamcenter szervereivel zavartalan legyen, érdemes a következőkre odafigyelni:

– VPN kapcsolat megfelelően legyen beállítva, azon csak az az adatforgalom menjen keresztül, ami a céges adatok eléréséhez kell. A munka közbeni szórakozásunkat biztosító online rádió, netán youtube videó, satöbbi adatforgalma ne terhelje.

– Lehetőség szerint gépünket kábellel csatlakoztassuk az otthoni router-ünkhöz közvetlenül, esetleg 5GHz-es WiFi kapcsolaton keresztül.

Ügyféltámogató mérnök, szakterülete a Teamcenter bevezetése, felhasználók oktatása, és szakmai támogatása. Már áltanos iskolásként kezdte érdekelni az informatika világa. Középiskolai tanulmányai alatt került közelebbi kapcsolatba a géptervezéssel és építéssel, így végül egyetemi tanulmányait gépészmérnökként végezte 2011-ben a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Karán.  A géptervezés mellett egyre jobban kezdte érdekelni az adatkezelés, rendszerfejlesztés világa. 2018-ban csatlakozott az Enterprise Grouphoz, Teamcenter ügyféltámogató pozícióban, melyre örömmel mondott igent.

A szerző további cikkei »

Archívum