SZAKÉRTELEM, TÁMOGATÁS ÉS RENDSZERBEN VALÓ GONDOLKODÁS AZ IPARI DIGITALIZÁCIÓ SZOLGÁLATÁBAN – ENTERPRISE GROUP
A piaci trendek után most arról beszélgettünk Béke Gyulával, az Enterprise Group Technologies Informatikai Kft. Tervezés és Gyártástámogatási területért felelős vezetőjével, hogy miben más a cégük, milyen hozzáadott értéket képviselnek az ipari digitalizációban, és miért érdemes őket választani digitalizációs, tervezési, gyártási vagy ezen területeket érintő folyamatautomatizálási projektekhez.
Miért érdemes a Enterprise Group Technologies Informatikai Kft.-vel dolgozni? Milyen hozzáadott értéket tudtok adni a digitalizáció, automatizálás, valamint a tervezés- és gyártástámogatás terén?
Az a tapasztalatunk, hogy az ügyfeleink nem egyszerűen szoftvert vagy szolgáltatást keresnek – hanem megoldást egy konkrét problémára, vagy működési előny megtartására, esetleg megszerzésére. Mi ebben vagyunk erősek. Az általunk kínált ipari szoftverek mögött (pl. Siemens, Hexagon) piacvezető technológia áll, de az igazi különbséget a szakmai támogatás színvonala jelenti. Aki tőlünk vásárol, az biztos lehet benne, hogy a legmagasabban képzett, jelentős ipari tapasztalattal rendelkező mérnökcsapattól kap majd segítséget a bevezetésben, oktatásban és a napi támogatás során is.
Miben vagytok mások, jobbak, mint a versenytársaitok ezen a piacon?
Két dolgot szoktunk hangsúlyozni: elsőként a szaktudás és támogatás, ugyanis mi nemcsak eladjuk a rendszert, hanem a gyártói tréningeken, belső képzéseken folyamatosan fejlesztett támogató csapatunk segít annak a bevezetésben, testre szabásában és oktatásában is. Másodikként a holisztikus megközelítés, időt szánunk az ügyfél megértésére. Nemcsak technológiát szállítunk – testre szabott digitális megoldásban gondolkodunk.
Mit jelent nálatok az, hogy „minden egy helyen”? Hogyan néz ki ez az ügyfél szemszögéből?
Ez azt jelenti, hogy a gyártás- és termékfejlesztés teljes vertikumát le tudjuk fedni saját csapattal vagy megbízható stratégiai partnerekkel együttműködve.
A két fő gyártó, akit képviselünk (Siemens és Hexagon), a CAD, CAM, PDM és digitális gyártási megoldások teljes portfólióját biztosítja. Így szinte nincs olyan szoftveres folyamattámogatási ügyféligény, amire ne tudnánk valamilyen szintű választ adni – vagy közvetlenül, vagy közvetetten egy együttműködésen keresztül.
Mennyire vagytok jelen az ügyfelek mindennapjaiban – oktatás, támogatás, kapcsolattartás szintjén?
Állíthatom, hogy ez az egyik erősségünk. Az ügyfeleink bármikor fordulhatnak hozzánk – e-mailen, telefonon vagy használhatják ügyféltámogatási önkiszolgáló portálunkat is. Napi szinten több tucat támogatási megkeresést kezelünk. Rendszeresen hirdetünk tantermi CAD/CAM képzéseket és egyre nagyobb az igény a testreszabott konzultációkra, ahol kifejezetten az ügyfél csapatára és problémáira koncentrálunk. A személyes jelenlét nálunk alapelv: online oktatást pedig azért nem vállalunk, mert nem látjuk elég hatékonynak. A tapasztalat azt mutatja, hogy az érdemi tanulás és támogatás csak személyes közegben történhet, ahol az azonnali visszajelzések lehetővé teszik a tematika és a haladási sebesség résztvevőkhöz történő igazítását.
Hogyan tudjátok kiszolgálni az eltérő iparági igényeket? Más kell egy autóipari cégnek, mint egy orvostechnikai vagy élelmiszeripari vállalatnak.
Ez valóban egy kihívás, pontosan ezért szükséges a nagy tapasztalatú, rugalmas mérnökcsapat. A legtöbb iparágban már van legalább alapvető tapasztalatunk – ahol pedig nincs, ott szakértő és felkészült partnerhez fordulunk. Hiszünk a folyamatos tanulás jelentőségében. Nem csak szállítóinktól és szakértő partnereinktől, hanem ügyfeleinktől is mindig tanulunk valami újat. Ami máshol talán nem annyira megszokott, az nálunk teljesen természetes. Mi olyan felhasználói közösséget építünk magunk köré, ahol webináriumokon, szakmai napokon, oktatásokon a tapasztalat és tudás megosztható.
Milyen szerepet játszanak a Siemens és Hexagon megoldásai a portfóliótokban? Mik a húzótermékeitek?
A Siemens oldaláról a Solid Edge portfólió mint komplex CAD tervezőrendszer a húzótermékünk – nemcsak Magyarországon, hanem a közép-európai régióban is vezető szerepet töltünk be a Siemens partnerei között. A Hexagon portfóliójába tartozó Edgecam pedig az alkatrészgyártásban és megmunkálásban az egyértelmű zászlóshajónk.
Van saját fejlesztésetek, amivel kiegészítitek a nagy szoftvergyártók termékeit?
Kifejezetten önálló, különálló szoftvert nem fejlesztünk, de a meglévő rendszerek testre szabásában kimondottan erősek vagyunk. Automatizálunk, egyszerűsítünk, belső funkciókat egészítünk ki, ahol csak lehet – de mindezt a gyártók által jóváhagyott, támogatott kereteken belül. Ezen kívül aktív kapcsolatban vagyunk a fejlesztőkkel – például több olyan Solid Edge vagy Edgecam funkció is van, ami kifejezetten a mi javaslatunkra, magyarországi ipari igények alapján került be a szoftverbe.
Van olyan ipari digitalizáció esettanulmány vagy példa, amikor ténylegesen átalakítottatok egy gyártási folyamatot?
Konkrét ügyfélnevek említése nélkül, igen, több ilyen projektünk is van, ahol komoly mértékben újragondoltuk a gyártásütemezést, aminek eredményeként 15-20%-kal nőtt a napi kihozatal.
Forgácsolás és CAD programozás esetében éppen a közelmúltban tudtuk egy egyszerű alkatrész esetében a nagyolási időt több mint 40 percről 5 perc alá csökkenteni, de igazán büszkék azokra a projektekre vagyunk, ahol a CAM programozás automatizálásával a programozási időket olyan mértékben lecsökkentettük, hogy már ajánlatadási fázisban is megéri ügyfeleinknek a megmunkálóprogram elkészítése akár egyedi alkatrészeknél is. Lemeztechológiai megmunkálások esetében számos ügyfelünk használja már ERP illesztésünket, ami korszerű megoldást nyújt a tárolt adatok felhasználására, aminek köszönhetően a programozási folyamat sokkal gyorsabb lesz és kevesebb hibalehetőséget hordoz magában.
Milyen céljaitok vannak a következő 3–5 évre? Hová szeretnétek eljutni?
Az elsődleges célunk mindig az, hogy az ügyfeleink elégedettek legyenek, és valóban használják a digitális megoldásainkat – valódi előnyt jelentsen a szoftvereink használata számukra. Célunk, annak elérése, hogy ügyfeleink több időt, figyelmet és energiát fordítsanak arra, hogy mélyebb tudásra tegyenek szert a CAD/CAM szoftverek nyújtotta funkciókban. Hiszünk abban, hogy ez az idő többszörösen megtérül a mindennapi használat során. Emellett dolgozunk azon is, hogy még több iparághoz jussunk el, még hatékonyabban támogassuk a mérnöki közösséget, és egyre több területen tudjunk érdemi fejlődést generálni az ügyfeleink működésében. A mi fejlődésünket ügyfeleink fejlődése határozza meg.
Mit üzentek azoknak a cégeknek, akik most gondolkodnak digitalizációs fejlesztésen vagy tervezési, gyártási folyamataik korszerűsítésén?
Ez egy kicsit olyan, mint az öngondoskodás, tegnap lett volna a legjobb, de a második legjobb időpont az ma van. Több kutatás is kimutatta, hogy a magyar ipari cégek nagy része nem a pénz, hanem a jövőkép és a stabil üzleti kilátások hiánya miatt nem fejleszt. Pedig azok, akik most fejlesztenek vagy legalább megismerik az elérhető digitalizációs lehetőségeket, valódi versenyelőnyre tehetnek szert, ugyanis a technológia adott hozzá. A kérdés inkább az, hogy van-e bátorság, szándék és vízió a fejlesztés mögött. Aki ugyanis ezt megteszi most, az nemcsak alkalmazkodik a változásokhoz – hanem alakítani is tudja őket.