Itt valami nem kerek! – Miért szögletesek a modellek (Solid Edge, Keyshot, STL)

A modellezés egyik alap kérdése, hogy a köríveket, hogyan dolgozza fel a szoftver. A megjelenítésben a köríveket apró egyenesekre bontja, a rendszer közelíti a valódi körívhez. Az egyenesek mennyisége határozza meg azt, hogy mennyire lesz pontos az eredmény, de ez kihat az erőforrásigényre is. A téma szerteágazó, de van egy közös pontja: a szögletes körívek és ezek kiküszöbölése a Solid Edge és Keyshot rendszerében.

“Miért szögletes a hengerem, amikor 3D nyomtatok?”

Ez egy nagyon gyakori kérdés a 3D nyomtatással kapcsolatban, rengeteg csoportban és fórumon kaptuk már meg ezt a kérdést. Amikor a Solid Edge segítségével STL-be mentünk modelleket, akkor a görbe felületeket háromszögelt felületekké alakítja át a szoftver. A végeredmény a háromszöget méretéből és az alkatrész méretének arányaiból jön létre. Ezen háromszögelt felületek méreteit befolyásolhatjuk: 2 fontos paraméterre kell figyelnünk, amikor mentést készítünk az alkatrészről:

  • 1, a mértékegység kiválasztása fontos: inch és mm között választhatunk
  • 2, a felbontás kiválasztásával, a háromszögelés mértékét tudjuk beállítani

A felbontás beállításainak mértékei egy 4 mm átmérőjű furaton (durva; 0,2 mm; precíz) képek:

A Keyshot és a szögletesség:

Keyshot segítségével fotórealisztikus  képeket készíthetünk, amelyek nem mutatnak igazán jól, ha a körívek szögletesek lesznek. A megfelelő eredményhez itt is két beállításon keresztül vezet az út. Az első beállítás még a Solid Edge-ben kell megtennünk. Amikor a Keyshot formátumba mentünk ki alkatrészt, akkor nagyon hasonló módon egyszerűsítjük a modellt, mint az STL-nél történt. Egyszerűbb háromszögelt felületekké bontjuk vissza azt. Ennek eredménye hasonló, mint az STL-nél. A renderelt képeinken a kör egy sokszögként jelenik meg.

A másik opció a Keyshot renderelésekor beállítható “Samples” értéke lehet fontos. Ez az érték határozza meg, hogy egy képkockán belül hány élt dolgozzon fel a Keyshot rendereléskor. Ettől a változótól nagyban függ viszont a renderelés sebessége, ezért ezt többféleképpen is meghatározhatjuk rendereléskor. Ha maximális időt határozunk meg egy képhez, akkor ezen érték folyamatosan nő és a kép egyre pontosabban fogja lekövetni a görbéket. Az érték nagyobb felbontásnál igazán fontos, ha molinóra vagy valamilyen nagyobb méretű felületre szeretnénk nyomtatni.

 

Solid Edge és a szögletes körvonalak

Solid Edge-ben a megjelenítéskor használható érték több opció mentén módosítható. Ebben a témában Lukács Krisztián kollégám írt már egy cikket, amelyben a Solid  Edge-ben rejlő lehetőségeket vette szemügyre. Általában igaz, hogy a kerekebb kinézet jobban megterheli a gépünket. Ugyanez igaz a tükröződő felületekre és az árnyékok számítására. A cikkben erre is található megoldás.

 

Ha nem elég, hogy csak olvashatsz tőlünk?

Rengeteg cikk található a blog oldalunkon, ha ez nem elég és szeretnél minket hallani is: nézz be webinarjainkra. Tervezéstől a gyártásig, gyártásütemezéstől a megszerzett adatok rendszerezéséig kollégáim webinarokat tartanak, melyek megoldásokat kínálnak jelenkori kihívásokra.

Beosztás: ügyféltámogatási mérnök
Szakterületek: Solid Edge, Keyshot

Szakmai életút:

3 évig oktatással foglalkoztam az NCT Akadémia felnőttképző intézményben. CNC programozást és Solid Edge kezelését tanítottam a diákoknak. Majd 3 évig az NCT Kft. szerszámgépgyárában szereztem tapasztalatot szerszámgép tervezőként. Napi szinten találkoztam a tervezés során felmerülő feladatokkal és ismertem meg a Solid Edge által felkínált lehetőségeket…

Hobbi:
Olvasás, Renderelt képek készítése, 3D nyomtatás

A szerző további cikkei »