KeyShot Tippek 1 – Ízelítő a KeyShothoz
Az első lépések
Először rendereléssel 2014 körül találkoztam, akkor még csak ismerkedtem a Solid Edge-el is. A Solid Edge belső renderelő modulját használtam, ami kevésbé állt kézre mint az ST7-ben bevezetett KeyShot. Nagyon meglepett az egyszerű használata, az előre definiált anyagai (fémek, üveg típusok) , amelyekkel közel fotórealisztikus képeket tudunk renderelni pár kattintással. A KeyShot youtube csatornáján rengeteg videó található angol nyelven, viszont magyar KeyShot tartalom kevés. Az utóbbi 1-2 évben egyre több KeyShot cikket, webinart próbáltam készíteni és jól esett, amikor ezekre pozitív visszajelzések érkeztek.
Ez a cikk hasonlóan a Solid Edge Tippek Trükkökhöz fog működni KeyShot témakörben: általában 2 funkció a Solid Edge-hez is kapott verzióhoz fog kapcsolódni, míg egy pedig a PRO verzió egy hasznos parancsát mutatja be. A funkciók egymáshoz lazán kapcsolódnak, a legutóbbi élményeim, kérdések alapján fogom kiválasztani őket. Kezdjünk bele az első rész tartalmába:
Fontos a gyors pozícionálás
Mai szoftverek egyik legfontosabb fejlődési iránya az, hogy egy munkafolyamatot egyre kevesebb lépésben oldjunk meg. Nincs ez másként a KeyShot-ban is ha szeretnénk, hogy egy importált alkatrész nagyon gyorsan a helyére kerüljön, vagy finom igazításra van szükségünk. Ahogy egy szöveges tartalmon a Ctrl+C Ctrl+V rengeteg időt takaríthat meg nekünk, úgy a Copy /Paste position parancs is nagyon gyorsan a helyére tudja illeszteni az adott elemet.
A villa és a tányér esete
A KeyShotban kezelt geometria nem parametrikus testként értelmezhető, mint a Solid Edge (vagy más CAD program) esetében. Háromszögelt testként dolgozunk vele, ezért egy téglalap felülete nem valóságos téglalapként, hanem 2 háromszögként írható le. Ennek lehet az a hátránya, hogy közvetlenül kényszerezni nem tudunk KeyShotban. Ugyanakkor van lehetőségünk használni ütközés vizsgálatot, ami nagyban megkönnyíti egy test érintőleges elhelyezését egy másikhoz. A fejezet címben is említett villa és tányér érintőleges elhelyezése okozott némi fejtörést eddig. De most erre kínál megoldást az ütközés vizsgálat a parancsok között.
Geometria nézet
A 3D tervezés és renderelés monitor előtt azért lehet nehézkes mert egy 2D-s felületen próbálunk egy 3D teret megmutatni. A mélységben való elmozdulást csak perspektivikus nézettel érzékelhetjük, pontosan beállítani ott sem egyszerű. A mozgatás során szükségünk lehet még egy nézetre. Ezen a következő nézeten nagyszerűen tudnánk a harmadik, a képernyőre merőleges irányban is meghatározni a modellünk helyzetét. Erre való a Geometria nézet, amely szándékosan egyszerűsített formában mutatja a modelljeinket így csak a mozgatásra tudunk fókuszálni.
További magyar nyelvű KeyShot tartalomért a KeyShot webináromat ajánlom.
Ügyféltámogató mérnök, Szakterülete a Solid Edge és Keyshot. 3 évig oktatással foglalkozott az NCT Akadémia felnőttképző intézményben. CNC programozást és Solid Edge kezelését tanította a diákoknak, majd 3 évig az NCT Kft. szerszámgépgyárában szerzett tapasztalatot szerszámgép tervezőként. Napi szinten találkozott a tervezés során felmerülő feladatokkal és így ismerkedett meg a Solid Edge által felkínált lehetőségekkel.