KeyShot Tippek 2 – Mit tettek le az asztalra? SEOV X
Ez a cikk hasonlóan a Solid Edge Tippek Trükkökhöz fog működni KeyShot témakörben: általában 2 funkció a Solid Edge-hez is kapott verzióhoz fog kapcsolódni, míg egy pedig a PRO verzió egy hasznos parancsát mutatja be. A funkciók egymáshoz lazán kapcsolódnak, a legutóbbi élményeim, kérdések alapján fogom kiválasztani őket. Előző cikket itt olvashatjátok.
Mozgalmas hónapon vagyunk túl, egy pillanatnak éreztem az előző cikk óta eltelt időt. Március elején már készítjük a következő 10-ik Országos Solid Edge Verseny (SEOV) feladatait, ahol középiskolások mérik össze tudásukat. A versenyzők jelentkezéskor egy portfolio feladatot adnak le, amely szerelést, animált videót, renderelt képeket, bemutató előadást is tartalmaz. A versenyzők már a megmérettetés előtt letettek valamit az asztalra.
A feladatok összeállítása közben, igyekszünk iparból vett modellezési problémákat alapul venni. Amíg nem voltam a Solid Edge csapat tagja nagyon sokat tanultam ezen feladatok narrált videós megoldásaiból, amiket lejátszási listákba megtalálhattok a youtube csatornánkon.
Mit teszek az asztal alá?
Arról már volt szó mi kerül az asztalra, itt az ideje tisztázni, hogy mi kerül alá. KeyShotban lehetőségünk van egyszerű geometriákat, primitíveket hozzáadni a modellterünkhöz. Ebből a legfontosabb az alap sík hozzáadása (Add Ground Plane), erre realisztikusabb árnyékokat vet az alaktrészünk. Esetleg visszatükröződő talajt tudunk készíteni. Akkor nem ajánlott használni, ha PNG-t szeretnénk készíteni áttetsző háttérrel.
A többi alap primitív: síkok, kocka, hengertest, tórusz, gömb stb. Ami előnye ezen testeknek, hogy 3 tengely mentén nyújthatók így egykockából téglatestet készíthetünk, vagy elrejthetjük másolhatjuk őket. Ezen kívül fényforráshoz is használhatók ezen elemek. Így akár egy csempévé is alakítható az alap kocka modell. Így tehetők egy aszalra lapok, amelyeket később felhasználhatunk akár plakáthoz is, ahogy a legelső renderelt képen is láthatjátok.
Mint(a) Solid Edgeben?
Ha már az egy darab csempe kész, akkor ideje sokszorosítani. Solid Edge-ben már több módon készíthetünk mintákat, akár vázlat vagy táblázat alapján, vagy akár görbére illesztve. KeyShotban is van lehetőségünk mintát készíteni a “Make Pattern” paranccsal, mellyel sokszorosíthatjuk a már meglévő modellünket. Téglalap és kör mintába szervezhetjük alkatrészeinket. További beállítási lehetőség a rendezetlenség mértéke így természetesebb eloszlást tudunk adni egy sokszorosított elemhalmaznak. Ez a látványtervek készítésében lehet hasznos.
Kevesebb görbe kevesebb gond
A KeyShotban importáláskor háromszögelt felületeket készít a modellekből, ennek összes előnyével és hátrányával. Ebben az esetben nem készíthetünk a Solid Edgeben megszokott kényszereket, mint fektet vagy hengeres illesztés. Cserébe az alkatrészek mérete nagyban csökkenhet, így az alkatrészek mozgatása gyorsabb, kevésbé terheli meg a gépünket.
A “Mesh Simplification” segítségével megnézhetjük az egyszerűsített modell állapotát. Újragenerálhatjuk más egyszerűsítési értékkel, a valódi geometria akkor módosul amikor elfogadjuk a változást (Apply). Ezáltal gyorsíthatjuk munkánkat.
Ügyféltámogató mérnök, Szakterülete a Solid Edge és Keyshot. 3 évig oktatással foglalkozott az NCT Akadémia felnőttképző intézményben. CNC programozást és Solid Edge kezelését tanította a diákoknak, majd 3 évig az NCT Kft. szerszámgépgyárában szerzett tapasztalatot szerszámgép tervezőként. Napi szinten találkozott a tervezés során felmerülő feladatokkal és így ismerkedett meg a Solid Edge által felkínált lehetőségekkel.