KeyShot Tippek 8 – A kocka el van vetve

Ez a cikk hasonlóan a Solid Edge Tippek Trükkökhöz fog működni KeyShot témakörben: általában 2 funkció a Solid Edge-hez is kapott verzióhoz fog kapcsolódni, míg egy pedig a PRO verzió egy hasznos parancsát mutatja be. A funkciók egymáshoz lazán kapcsolódnak, a legutóbbi élményeim, kérdések alapján fogom kiválasztani őket. Előző cikket itt olvashatjátok.

A 7-ik részben a Edge Kupa diákok által készített munkákról írtam pár sort. Ebben a bejegyzésben az ipari versenyzőké a főszerep. Ezek a pályázók több hónapot, vagy akár éveket foglalkoznak ezekkel a modelleket és látványterveket tudjanak létrehozni. Nagy segítség a termék prezentálásában egy jól elkészített termék renderelt képe.

Időközben a megjelent a Solid Edge 2023 és az új verzióhoz új KeyShot is jár: a 11-es verzió. Érdemes tudni, hogy a KeyShot 11 a régebbi Solid Edge verziókkal is működik letölthető a hivatalos oldalukról.

Kapcsoljuk fel a világítást #1

KeyShotban 2 féle fényforrást különböztetünk meg: az első a HDRI alapú fények, amelyek egy nagyobb általános fényekhez köthető. A HDRI PRO verzióban személyre szabható míg Solid Edgehez kapott verzióban 5-6 alapbeállítást módosíthatunk.

A másik opció a fények testekhez való hozzáadása, 5 féle fényt különböztetünk meg ebből a 3 egyszerűbb fényről lesz szó:

– Emmissive: nincs valódi megvilágító ereje más testekre, olyan helyekre érdemes rakni ahol sötétben csak a visszaverődésekben akarjuk látni, vagy olyan elemekhez amiket sötétben ki akarunk emelni: pl. képernyők kijelzőjéhez ideális.

– Point Light: A nevében minden benne van, egyetlen pontból mindenfelé terjedő fényforrás. Emiatt itt a test eltűnik, egyetlen pont marad, amely a fény forrása. Ez viszont már valódi fényforrásként megvilágít más testeket és árnyékot is vet.

– Area light: Hasonlóan működik a Point Light-oz de itt a test megmarad, amit módosíthatunk és több beállítási lehetőséget is kapunk. Ezáltal könnyebb egy „Neon” fénycsőszerű világítást készíteni. Eldönthetjük, hogy ez a fénycső látszódjon e a kamerában vagy a tükröződésben.

Mik a legjobb billentyűkombinációk?

A legtöbb szoftverben vagy játékban (IDDQD)  vannak titkos kódok és billentyűkombinációk, amelyek komolyan felgyorsítják és megkönnyítik az életünket. Ezek segítségével pillanatok alatt hozhatunk be fontos ablakokat vagy kapcsolhatunk be gyakran használt funkciókat

A KeyShotban lehetőségünk van gyorsbillentyűket használni. Személyesen kedvenceim:

  • „H” a HUD (Head-up display),
  • „Szóköz” a Project jobboldali ablak ki/be kapcsolásához hasznos
  • „M” a Library Material anyagok baloldali ablak ki/be kapcsoláshoz
  • „S” Solo mód, a kijelölt testeket külön tudjuk kezelni, minden mást elrejt ami nem fontos
  • „K” a további gyorsbillentyű parancsokhoz, ezeket egy táblázatban tekinthetjük meg vagy szabhatjuk testre

Ha a gyorsbillentyűket akarom módosítani a menüből is megtehetem: Edti/Preferences/Hotkeys alatt

A kocka el van vetve

A KeyShot 11 egyik újdonsága a Fizikai szimuláció, amellyel gravitációt adhatunk a jelenthez és tömör testek esését és ütközését tudjuk szimulálni. Meghatározhatjuk:

  • maximális időt amin szimuláljunk (Maximum Simulation Time)
  • a Képkockák számát másodpercenként, ezt 24 felett érdemes, a simább mozgáshoz 40-60ra állítva (Keyframes per Second)
  • a szimuláció minősége (Simulation Quality)
  • gravitáció mértéke (Gravity)
  • a tapadás mértékét (Friction, 0 esetén nincs súrlódás)
  • a visszapattanás mértéke (Bounciness)

Ügyféltámogatási mérnök, Szakterülete a Solid Enge és Keyshot. 3 évig oktatással foglalkozott az NCT Akadémia felnőttképző intézményben. CNC programozást és Solid Edge kezelését tanította a diákoknak, majd 3 évig az NCT Kft. szerszámgépgyárában szerzett tapasztalatot szerszámgép tervezőként. Napi szinten találkozott a tervezés során felmerülő feladatokkal és így ismerkedett meg a Solid Edge által felkínált lehetőségekkel.

A szerző további cikkei »

Archívum