Teamcenter bevezetés lépései
Teamcenter bevezetés lépései
Ezzel a bejegyzéssel szeretném közelebb hozni, hogy – tapasztalataink szerint – milyen lépéseken érdemes vagy kell végigmenni a Teamcenter bevezetés során. Ajánlom az ehhez a témához kapcsolódó webinár előadásunkat.
Bevezetés kezdete – kiválasztás
Szokták mondani, hogy minden kezdet nehéz. Ez nincsen másként az Ügyfél számára megfelelő PLM rendszer kiválasztáskor sem. Nincsen Szent Grál, hogy melyik a tökéletes PLM rendszer, minden cégnek más és más jelenti a tökéletest. Rengeteg szempontot és érdeket kell figyelembe venni; meg kell érteni, hogy egy PLM rendszer mely “fájó pontokat” tudja megszüntetni és melyekre kell másik rendszert (pl.: ERP) kialakítani. Fel kell mérni, hogy a jelenleg használt folyamatok mennyi kivétel alkalmazásával hajthatóak végre, esetleg hogyan lehet csökkenteni a kivételek számát. Meg kell határozni, hogy jelenleg mely részlegeken érdemes használatba venni, valamint a jövőben melyeken lesz lehetséges.
Véleményem szerint egy testreszabott bemutató az egyik leghatásosabb eszköz arra, hogy megismertessük a Teamcentert. Ezért általában a tényleges bemutató előtt leülünk beszélgetni Ügyfeleinkkel, hogy megismerjük egyrészt egymást, megismerjük a jelenlegi működést, valamint hogy milyen eszközökre volna igény. Ezen információk birtokában tudunk felkészülni egy olyan bemutatóval, amely során a Teamcenter által nyújtott rengeteg eszköz és funkció közül azokat tudjuk bemutatni, amelyek ténylegesen érdekesek is.
A testreszabott bemutató magasabb szintje, amikor nem csak mi beszélünk és bemutatjuk a lehetőségeket, hanem Ügyfeleinknek lehetőséget biztosítunk arra, hogy ők maguk is használják (“nyomkodják”) a Teamcentert, természetesen vezetésünkkel, segítségünkkel. Így ténylegesen első kézből tapasztalhatják meg, hogy milyen egy PLM rendszert használni.
Felmérés, specifikáció
Miután eldőlt, hogy Ügyfelünk a Teamcentert szeretné használni, a következő lépés a felmérés. Ez több egyeztetési alkalmat jelent, amely során részleteiben megismerjük az igényeket és meghatározzuk a Teamcenter működését. A várhatóan szükséges alkalmak számát a felmérés megkezdése előtt igyekszünk meghatározni. A felmérésben azoknak a kulcs embereknek kell résztvenniük, akik ismerik a részlegeik működését, problémáit és igényeit. Előfordulhat, hogy olyan személyeknek is érdemes résztvenniük a felmérésben, akik nem lesznek közvetlen felhasználói a Teamcenternek, viszont közvetve hatással lesz munkájukra. A felmérés során nagyon fontos a kölcsönös bizalom, nyitottság és őszinteség. Ezek hiányában igazából az egész bevezetési folyamat sikertelen lehet.
A felmérés végeredménye egy specifikáció, amely a lehető legrészletesebben leírja, hogy amit Ügyfelünk szeretne, az miként oldható meg. A specifikáció segítségével mindkét fél megbizonyosodhat arról, hogy megértették egymást. Éppen ezért a specifikációt akkor tekintjük véglegesnek, ha azt mindkét fél jóváhagyta.
Testreszabás
A testreszabás során elvégezzük azokat a fejlesztéseket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a Teamcenter jelentette keretrendszer úgy működjön, ahogyan azt a specifikációban meghatároztuk. Ez az Ügyfél szempontjából egy viszonylag passzív időszakot jelent.
A testreszabás során dokumentáljuk a megvalósított fejlesztéseket. Ez a dokumentum később hasznára lesz mindkét félnek. Ügyfél szempontból a tesztelés és gyakorlás során mindenképpen.
Bevezetés befejezése – használatba vétel
A használatba vétel több fázisra osztható: telepítés, oktatás, tesztelés, gyakorlás és éles használatba vétel.
Telepítés
A testreszabott Teamcentert általában két példányban telepítjük Ügyfeleink szervereire. Az egyiket teszt környezetként, a másikat produktív környezetként lehet használni.
Legtöbbször nálunk is van egy úgynevezett fejlesztői környezet, amelyet a testreszabás során hozunk létre. Ezt egyrészt a testreszabáshoz használjuk, másrészt később az ügyféltámogatás során is segítségünkre van.
Oktatás
A Teamcenter használatának oktatását igyekszünk úgy megszervezni, hogy Ügyfeleinket a lehető legkevésbé vegye ki a napi munkából. Egyrészt ezért bontjuk legalább két, egymáshoz közel megtartott, részre az oktatást. Az első rész főleg a Teamcenter kliens használatával, illetve a testreszabott működés megismertetésével foglalkozik. A második rész a különböző, Teamcenter környezetben használt szoftverek (pl.: Solid Edge, MS Office) integrációjának használatára fókuszál.
Tesztelés
Az oktatás végére a Teamcenter felhasználók birtokában lesznek azzal a tudással, amellyel elvégezhetik a Teamcenter működésének tesztelését. Mi mindent megteszünk azért, hogy minden úgy működjön, ahogy annak kell. Ezért már a testreszabás során is és a végén is tesztelünk. De ennek ellenére sajnos maradhatnak hibák a működésben. Egyrészt ezért, másrészt azért fontos az Ügyfél általi tesztelés is, mert jobb, ha még ekkor jönnek elő azok a dolgok, amiken még csiszolni kell, hogy jobban idomuljanak az elvárásokhoz. Erre a célra is szolgál a teszt környezet.
Már a felmérés során kérni szoktuk, hogy legyen kinevezve legalább két kulcsfelhasználó, akik mélyebb ismeretekkel rendelkeznek a Teamcenterrel kapcsolatban. Általában a tesztelést is ők kezdik el, majd később csatlakozik be a többi felhasználó is.
Gyakorlás
Fontos, hogy a felhasználók értsék a rendszer működését és minél inkább rutinszerűen menjen a használata. A teszt Teamcenter környezet ennek elérésére is szolgál, valamint hogy a később csatlakozó kollégák is megtudják tanulni a rendszer használatát, még kockázat nélkül.
Éles használatba vétel
Az éles használatban vétel kritériumait érdemes már a bevezetés elején tisztázni. Többek között:
- minden úgy működik-e, ahogy szeretnénk;
- minden felhasználó magabiztosan tudja-e használni;
- migráltuk-e minden, már a kezdetekor szükséges, korábbi dokumentumot;
- a kulcsfelhasználók és rendszeradminisztrátorok rendelkeznek-e a rendszer üzemeltetéséhez szükséges ismeretekkel.
Ha ezek a kritériumok teljesülnek, akkor megkezdhető a Teamcenter éles használata.
Folyamatos fejlődés
Mivel a világ folyamatosan változik, így időnként szükség van a használt folyamatok és rendszerek felülvizsgálatára, hogy még mindig megfelelnek-e az elvárásoknak. Amennyiben van olyan olyan rész, amelyen érdemes fejleszteni, akkor ebben az esetben is állunk Ügyfeleink rendelkezésére, akár ügyféltámogatási szerződés, akár egyedi megállapodás keretében is.
Ügyféltámogató mérnök, szakterülete a Teamcenter bevezetése, felhasználók oktatása, és szakmai támogatása. Már áltanos iskolásként kezdte érdekelni az informatika világa. Középiskolai tanulmányai alatt került közelebbi kapcsolatba a géptervezéssel és építéssel, így végül egyetemi tanulmányait gépészmérnökként végezte 2011-ben a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Karán. A géptervezés mellett egyre jobban kezdte érdekelni az adatkezelés, rendszerfejlesztés világa. 2018-ban csatlakozott az Enterprise Grouphoz, Teamcenter ügyféltámogató pozícióban, melyre örömmel mondott igent.