Teamcenter bevezetés lépései

Teamcenter bevezetés lépései

Ezzel a bejegyzéssel szeretném közelebb hozni, hogy – tapasztalataink szerint – milyen lépéseken érdemes vagy kell végigmenni a Teamcenter bevezetés során. Ajánlom az ehhez a témához kapcsolódó webinár előadásunkat.

Bevezetés kezdete – kiválasztás

Szokták mondani, hogy minden kezdet nehéz. Ez nincsen másként az Ügyfél számára megfelelő PLM rendszer kiválasztáskor sem. Nincsen Szent Grál, hogy melyik a tökéletes PLM rendszer, minden cégnek más és más jelenti a tökéletest. Rengeteg szempontot és érdeket kell figyelembe venni; meg kell érteni, hogy egy PLM rendszer mely “fájó pontokat” tudja megszüntetni és melyekre kell másik rendszert (pl.: ERP) kialakítani. Fel kell mérni, hogy a jelenleg használt folyamatok mennyi kivétel alkalmazásával hajthatóak végre, esetleg hogyan lehet csökkenteni a kivételek számát. Meg kell határozni, hogy jelenleg mely részlegeken érdemes használatba venni, valamint a jövőben melyeken lesz lehetséges.

Véleményem szerint egy testreszabott bemutató az egyik leghatásosabb eszköz arra, hogy megismertessük a Teamcentert. Ezért általában a tényleges bemutató előtt leülünk beszélgetni Ügyfeleinkkel, hogy megismerjük egyrészt egymást, megismerjük a jelenlegi működést, valamint hogy milyen eszközökre volna igény. Ezen információk birtokában tudunk felkészülni egy olyan bemutatóval, amely során a Teamcenter által nyújtott rengeteg eszköz és funkció közül azokat tudjuk bemutatni, amelyek ténylegesen érdekesek is.

A testreszabott bemutató magasabb szintje, amikor nem csak mi beszélünk és bemutatjuk a lehetőségeket, hanem Ügyfeleinknek lehetőséget biztosítunk arra, hogy ők maguk is használják (“nyomkodják”) a Teamcentert, természetesen vezetésünkkel, segítségünkkel. Így ténylegesen első kézből tapasztalhatják meg, hogy milyen egy PLM rendszert használni.

Felmérés, specifikáció

Miután eldőlt, hogy Ügyfelünk a Teamcentert szeretné használni, a következő lépés a felmérés. Ez több egyeztetési alkalmat jelent, amely során részleteiben megismerjük az igényeket és meghatározzuk a Teamcenter működését. A várhatóan szükséges alkalmak számát a felmérés megkezdése előtt igyekszünk meghatározni. A felmérésben azoknak a kulcs embereknek kell résztvenniük, akik ismerik a részlegeik működését, problémáit és igényeit. Előfordulhat, hogy olyan személyeknek is érdemes résztvenniük a felmérésben, akik nem lesznek közvetlen felhasználói a Teamcenternek, viszont közvetve hatással lesz munkájukra. A felmérés során nagyon fontos a kölcsönös bizalom, nyitottság és őszinteség. Ezek hiányában igazából az egész bevezetési folyamat sikertelen lehet.

A felmérés végeredménye egy specifikáció, amely a lehető legrészletesebben leírja, hogy amit Ügyfelünk szeretne, az miként oldható meg. A specifikáció segítségével mindkét fél megbizonyosodhat arról, hogy megértették egymást. Éppen ezért a specifikációt akkor tekintjük véglegesnek, ha azt mindkét fél jóváhagyta.

Testreszabás

A testreszabás során elvégezzük azokat a fejlesztéseket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a Teamcenter jelentette keretrendszer úgy működjön, ahogyan azt a specifikációban meghatároztuk. Ez az Ügyfél szempontjából egy viszonylag passzív időszakot jelent.

A testreszabás során dokumentáljuk a megvalósított fejlesztéseket. Ez a dokumentum később hasznára lesz mindkét félnek. Ügyfél szempontból a tesztelés és gyakorlás során mindenképpen.

Bevezetés befejezése – használatba vétel

A használatba vétel több fázisra osztható: telepítés, oktatás, tesztelés, gyakorlás és éles használatba vétel.

Telepítés

A testreszabott Teamcentert általában két példányban telepítjük Ügyfeleink szervereire. Az egyiket teszt környezetként, a másikat produktív környezetként lehet használni.

Legtöbbször nálunk is van egy úgynevezett fejlesztői környezet, amelyet a testreszabás során hozunk létre. Ezt egyrészt a testreszabáshoz használjuk, másrészt később az ügyféltámogatás során is segítségünkre van.

Oktatás

A Teamcenter használatának oktatását igyekszünk úgy megszervezni, hogy Ügyfeleinket a lehető legkevésbé vegye ki a napi munkából. Egyrészt ezért bontjuk legalább két, egymáshoz közel megtartott, részre az oktatást. Az első rész főleg a Teamcenter kliens használatával, illetve a testreszabott működés megismertetésével foglalkozik. A második rész a különböző, Teamcenter környezetben használt szoftverek (pl.: Solid Edge, MS Office) integrációjának használatára fókuszál.

Tesztelés

Az oktatás végére a Teamcenter felhasználók birtokában lesznek azzal a tudással, amellyel elvégezhetik a Teamcenter működésének tesztelését. Mi mindent megteszünk azért, hogy minden úgy működjön, ahogy annak kell. Ezért már a testreszabás során is és a végén is tesztelünk. De ennek ellenére sajnos maradhatnak hibák a működésben. Egyrészt ezért, másrészt azért fontos az Ügyfél általi tesztelés is, mert jobb, ha még ekkor jönnek elő azok a dolgok, amiken még csiszolni kell, hogy jobban idomuljanak az elvárásokhoz. Erre a célra is szolgál a teszt környezet.

Már a felmérés során kérni szoktuk, hogy legyen kinevezve legalább két kulcsfelhasználó, akik mélyebb ismeretekkel rendelkeznek a Teamcenterrel kapcsolatban. Általában a tesztelést is ők kezdik el, majd később csatlakozik be a többi felhasználó is.

Gyakorlás

Fontos, hogy a felhasználók értsék a rendszer működését és minél inkább rutinszerűen menjen a használata. A teszt Teamcenter környezet ennek elérésére is szolgál, valamint hogy a később csatlakozó kollégák is megtudják tanulni a rendszer használatát, még kockázat nélkül.

Éles használatba vétel

Az éles használatban vétel kritériumait érdemes már a bevezetés elején tisztázni. Többek között:

  • minden úgy működik-e, ahogy szeretnénk;
  • minden felhasználó magabiztosan tudja-e használni;
  • migráltuk-e minden, már a kezdetekor szükséges, korábbi dokumentumot;
  • a kulcsfelhasználók és rendszeradminisztrátorok rendelkeznek-e a rendszer üzemeltetéséhez szükséges ismeretekkel.

Ha ezek a kritériumok teljesülnek, akkor megkezdhető a Teamcenter éles használata.

Folyamatos fejlődés

Mivel a világ folyamatosan változik, így időnként szükség van a használt folyamatok és rendszerek felülvizsgálatára, hogy még mindig megfelelnek-e az elvárásoknak. Amennyiben van olyan olyan rész, amelyen érdemes fejleszteni, akkor ebben az esetben is állunk Ügyfeleink rendelkezésére, akár ügyféltámogatási szerződés, akár egyedi megállapodás keretében is.

Beosztás: ügyféltámogató mérnök
Szakterületek: Teamcenter bevezetése, felhasználók oktatása, szakmai támogatása

Szakmai életút:
Középiskolásként azon gondolkodtam, hogy érettségi után informatikusnak állok, mert már akkor érdekelt az informatika világa. Eközben kapcsolatba kerültem – későbbi – első munkahelyemmel. Itt lehetőségem volt nyaranta belekóstolni a géptervezésbe és építésbe, így végül gépészmérnökként végeztem 2011-ben a PTE PMMK-n.

A szerző további cikkei »