Így építettük fel a Teamcenter előadást: új struktúra, régi értékek

Az idei EPLM Trends 2025 rendezvényünket ismét nagy érdeklődés övezte, ez szerintem annak köszönhető, évről évre igyekszünk új nézőpontból bemutatni a Siemens és a Hexagon megoldásait. Ezúttal szeretnék egy személyesebb betekintést nyújtani abba, milyen munka zajlik a háttérben, hogy a résztvevők valóban tartalmas szakmai előadásokat láthassanak a Teamcenter-rel kapcsolatban, beleértve a gyorsan bevezethető és használatba vehető EPLM Start rendszert is.

Előkészületek

A rendezvény dátuma június végén került véglegesítésre, július elejére kialakult, hogy milyen szekciók lesznek, milyen időtartammal. Azaz megvolt a váz, amit már csak tartalommal kellett megtölteni. A Teamcenter csapat mondhatni a szokásos blokkot kapta, mindjárt a nap elején. Számomra ez egy kedvező időpont, szeretem a nap eléjére tenni a kihívást jelentő feladatokat, így nem kell végig izgulnom a napot. Bár ez már a sokadik Trends, amelyen előadást tartottam, a drukk még mindig megvan bennem. Szerencsére ez az érzés mindig elmúlik, amint elkezdjük az előadást, elkezdek beszélni a PLM rendszerek részleteiről, akkor feloldódik bennem a feszültség.

Tartalom kialakítása

Az előadás megkezdéséig össze kellett rakni, hogy mi az, amiről beszélni szeretnénk és van róla mondanivalónk. Számomra fontos, hogy ne csak beszéljünk, hanem mondjunk is valamit. Szerencsére mindig van miből építkezni, mert mindig tudunk meríteni azokból a kérdésekből, amelyeket a leendő és a már aktív Teamcenter felhasználóktól kapunk az év során. Augusztus közepén tartottuk az első megbeszélést, ahol kialakult a cím – ÁTLÉPNI A KÜSZÖBÖT: ELSŐ NAPOK AZ EPLM START RENDSZERBEN – és az előadás rövid leírása. Szeptember közepére megvolt az előadás tematikája és az, hogy az egyes részekben miről fogunk beszélni, azoknak milyen mondanivalót szánunk. Az idei előadáson Tripolszki Gábor kollégámmal voltunk ketten a pódiumon, de természetesen az előadás kialakításában Mészáros Zoltán kollégám is részt vett. Tripivel október elejétől nagyjából hetente egyszer tartottunk megbeszélést, amelyeken egyeztettük az elkészült prezentációt, technikai bemutatót. A megbeszélések közötti időben mindketten önállóan dolgoztuk ki a saját a részünket.

Az idei előadásra való felkészülésben külön öröm volt számomra, hogy visszatérhettem a „gyökerekhez” – újra Excel-ben programoztam. A cél az volt, hogy bemutassuk, hogyan lehet automatizálni bizonyos feladatokat a Teamcenter-be történő migráció előkészítésére. Ehhez új funkciókat és eljárásokat írtam, amelyek tovább bővítették a Solid Edge-hez járó Data Preparation Utility lehetőségeit. Ami tíz éve még rengeteg guglizást igényelt, azt ma már mesterséges intelligencia segítségével sokkal hatékonyabban tudtam megoldani.

Az október végi, november eleji megbeszélések igazából már próbák voltak, ahol összecsiszoltuk az előadást. Végül elérkezett november 13-a, amikor nagyjából 30 érdeklődő elé állhattunk ki.

Trends 2025

trends

Az előadásunk bevezetőjében Tripi beszélt azokról a főbb mérföldkövekről, amelyeket bármely PLM rendszer bevezetésekor érinteni érdemes. Hogyan lehet eljutni a változtatási szándéktól az új rendszer bevezetéséig. Az előadás további része három fő témára épült:

  1. Tulajdonságok: hogyan biztosít a Teamcenter egyértelmű, strukturált adatkezelést, szemben a fájlrendszerrel.
    munkafolyamatok
  2. Munkafolyamatok: hogyan automatizálhatók és szabályozhatók a termékek életciklusát kísérő lépések. Példákkal segítettük a hallgatóságot, hogy jelenlegi munkájukban előforduló ismétlődő lépéseket, mely munkafolyamatokkal válthatják ki.
    adatmigráció
  3. Adatmigráció: miért kritikus pont ez, és hogyan segíthet benne az automatizálás, például Excel-alapú megoldásokkal.

A Trends-ben és az arra való felkészülésben mindig azt élvezem, hogy van lehetőség kísérletezni új dolgokkal. Idén szakítottunk az eddig használt

  • bevezető
  • technikai bemutató
  • lezárás

felépítésű előadás szerkezettel. Mostani előadásunkban az

  • elmondom
  • bemutatom
  • összefoglalom

szerkezetet használtuk témánként, így szerintem a hallgatóság számára is könnyebben követhető volt az előadás menete és az elhangzottakat is könnyebb volt befogadni.

Párhuzam a Teamcenter bevezetésével

Az EPLM Trends 2025 előadásunk létrehozása során is hasonló folyamatokat használtunk, mint amit a Teamcenter bevezetése során is követünk:

  • első lépés az igények összeszedése és a cél kitűzése,
  • majd a struktúra kialakítása,
  • végül a részletek csiszolása, hogy minden a helyére kerüljön.

Zárszó

Levonni a konzekvenciákat az úton szerzett tapasztalatokból legalább ugyanilyen fontos. Ez a folyamat nemcsak a rendszereknél, hanem az előadásoknál is kulcsfontosságú. Ahogy az újdonságok kipróbálása és beépítése a mindennapokba sem ördögtől való.

Remélem, hogy tényleg nem csak beszéltünk a hallgatósághoz, hanem sikerült átadni azt, amit szerettünk volna: értéket, tapasztalatot és inspirációt. Ha a résztvevők úgy távoztak, hogy kaptak új ötleteket, megértették a Teamcenter bevezetésének főbb feladatait és látták, hogyan lehet a gyakorlatban alkalmazni, akkor elértük a célunkat.

Ügyféltámogató mérnök, szakterülete a Teamcenter bevezetése, felhasználók oktatása, és szakmai támogatása. Már áltanos iskolásként kezdte érdekelni az informatika világa. Középiskolai tanulmányai alatt került közelebbi kapcsolatba a géptervezéssel és építéssel, így végül egyetemi tanulmányait gépészmérnökként végezte 2011-ben a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Karán.  A géptervezés mellett egyre jobban kezdte érdekelni az adatkezelés, rendszerfejlesztés világa. 2018-ban csatlakozott az Enterprise Grouphoz, Teamcenter ügyféltámogató pozícióban, melyre örömmel mondott igent.

A szerző további cikkei »

Archívum