KeyShot Tippek 14 – Nagyot domborítunk az anyagokkal
Ennek a cikknek 14. alkalommal témája a KeyShot tippek: általában 2 funkció a Solid Edge-hez is kapott verzióhoz fog kapcsolódni, míg egy pedig a PRO verzió egy hasznos parancsát mutatja be. A funkciók egymáshoz lazán kapcsolódnak, a legutóbbi élményeim, kérdések alapján fogom kiválasztani őket. Előző cikket itt olvashatjátok.
Minden évben egy országos versenyben vehetnek részt középiskolás tanulók, amelyen modellezési feladatokat kell megoldaniuk Solid Edge segítségével. Erről már az előző években is írtam, sőt pályamunkákat is mutattam belőle. A verseny kiváló lehetőséget biztosít a diákok számára, hogy elmélyítsék tudásukat a 3D modellezésben.
Ebben az időszakban kitesszük az előző évi feladatokat és megoldásaikat. Ezt a Facebook-oldalunkon tudod követni. A YouTube-csatornánkon pedig az előző évek feladatmegoldásait is láthatod. Rengeteget tanultam ezekből a videókból, még mielőtt a csapat tagja lettem.
Ha érdekel a Solid Edge modellezés, a parametrikus tervezés és szeretnél többet tanulni a KeyShot renderelés lehetőségeiről, olvasd el az korábbi cikkeinket is [itt] https://blog.eplm.hu/keyshot_landing/
Van benne anyag, talán túl ok is…
Nagyobb szerelések esetén előfordul, hogy amint importálunk Solid Edge-ből KeyShot irányban, a szerelés modelljeinek színei nincsenek összekötve. Ezt megtehetjük manuálisan a Shift+BEG (stílus másolás) és Shift+JEG (stílus beillesztés és összerendelés) gombokkal. Ez megfelelő néhány felület csatolásának létrehozásához, vagy akkor, ha csak pár felületet akarunk kiemelni a többiből.
Az esetben, ha 100-1000 darab KeyShot anyag / felületről beszélünk, ez nem hatékony. Erre való a Find Duplicate Materials parancs, amely egy automatizmus segítségével felismeri a jelenlegi jeleneten belül az összes azonos értékkel bíró anyagstílust, és azokat összerendeli. Erre kapunk egy kis táblázatot, ahol mi dönthetjük el, mely anyagtípusra szeretnénk ezt lefuttatni, vagy mely alkatrésznél szeretnénk ezt elvégezni.
Az anyagok optimalizálása segít a renderelési idő csökkentésében is.
Az anyagok optimalizálása segít a renderelési idő csökkentésében is.
KeyShot tippek – Kedvenc elemek használata
Iparágtól és vérmérséklettől függően lehetnek olyan anyagok, környezetek, textúrák, modellek, amelyeket gyakran használunk. Ilyenek lehetnek a bejáratott terméklogók, vállalati színek vagy egyedi anyagok. Ezeket könnyen elérhetővé tehetjük, ha összegyűjtjük őket egy kedvencek könyvtárba. Akkor is hasznos lehet, ha több projektet viszünk párhuzamosan, és minden projekthez megfelelő elemeket rendszerezetten tárolunk egy kedvencek mappába. Ezáltal a tervezési folyamat jelentősen felgyorsítható, hiszen nem kell újra és újra ugyanazokat az anyagokat és beállításokat keresgélni.
Ha az anyagok kategorizálásából szeretnél többet tudni akkor ajánlom a “Rend(er) lelke mindennek” előadásomat.
Ehhez nincs más dolgunk, mint a már kész elemeket hozzáadni a kedvencek mappához. Ez segíthet a munkafolyamatok gyorsításában és a konzisztens vizuális megjelenítés fenntartásában. A megfelelő kategorizálással a KeyShot renderelési munkafolyamatai gördülékenyebbé és hatékonyabbá válnak.
KeyShot tippek – Nagyot domborít a KeyShot professional
Alapvetően a KeyShot nem modellező eszköz így a modellek módosítására viszonylag kevés opciónk van. Most bemutatok egyet, ami a modell felületét módosítja, textúra (kép) alapján.
Ehhez az első lépés a Material Graph indítása, ami részletes segíti a modell kinézetének manipulálását. Ez a funkció a KeyShot Professional licensz része, ennek segítségével nagyon részletesen beállíthatóak az anyag különböző rétegei, adatai. A kulcs Displace elem az, ami a kép textúráját domboú felületté alakítja. Alap esetben a világos részek a felület kiemelt részei a sötétek pedig a mélyebb részei. Ezt könnyedén múdosíthatjuk a Displacement Height változóval.
Ez a technika kiváló lehetőség terméktervezőknek, műszaki illusztrátoroknak és 3D vizualizációval foglalkozó szakembereknek, hogy valósághű felületi hatásokat érjenek el.
A kész módosítást STL formátumba exportálhatjuk, amelyet 3D nyomtatásra vagy más további szerkesztésre is felhasználhatunk.
Készítettem egy mintát, ami megmutatja, hogyan módosíthatjuk a különböző textúrákkal, a modelleket és milyen eredményeket kaphatunk.
A kész módosítást STL formátumba exportálhatjuk. Itt pedig a lépéseket videóban is bemutatom.
Ügyféltámogató mérnök, Szakterülete a Solid Edge és Keyshot. 3 évig oktatással foglalkozott az NCT Akadémia felnőttképző intézményben. CNC programozást és Solid Edge kezelését tanította a diákoknak, majd 3 évig az NCT Kft. szerszámgépgyárában szerzett tapasztalatot szerszámgép tervezőként. Napi szinten találkozott a tervezés során felmerülő feladatokkal és így ismerkedett meg a Solid Edge által felkínált lehetőségekkel.