KeyShot Tippek 5 – Száraz téma, frissítő megoldás
Ez a cikk hasonlóan a Solid Edge Tippek Trükkökhöz fog működni KeyShot témakörben: általában 2 funkció a Solid Edge-hez is kapott verzióhoz fog kapcsolódni, míg egy pedig a PRO verzió egy hasznos parancsát mutatja be. A funkciók egymáshoz lazán kapcsolódnak, a legutóbbi élményeim, kérdések alapján fogom kiválasztani őket. Előző cikket itt olvashatjátok.
35°C körüli hőmérséklet mellett a nyár közepét a nagy szárazság és a könnyed hűsítő italok jellemzik. Pont az ilyen időjárás ihlette a tavalyi élő bejelentkezésemet, amely újragondolása lesz ezen cikkem. Bizonyos szempontból az előző 4-ik Tippek Trükkök folytatása is egyben.
A funkciók, amiket bemutatok kiegészítik az előző cikkben használt funkciókat. Jelenlegi témánk közé fog tartozni 2 kissé szárazabb téma, a KeyShot könyvtárak helye és az Importálás beállításainak ismertetése. A két töményebb témát hígítom egy kissé könnyedebb KeyShot Pro funkcióval, így igyekszem megőrizni a megfelelő arányt.
Hol találhatók az elkészült renderelt képeim?
Ahogy egy jó fröccshöz sokszor egy szárazabb bor szükséges, úgy a rendereléshez is szükséges beszélnünk szárazabb témákról. A Solid Edge-ben Alapkönyvtár menüpont alatt találhatók azok a mappák, amelyek a szoftver szempontjából fontos fájlokat tárolnak. Nem kell megjegyeznünk mind 10+ mappa helyét, a fontos, hogy az alábbi parancsokat ne felejtsük el: Edit/Preferences…/Folders
Ez a KeyShotnál „Folders” néven ugyanígy megtalálható. Itt tudjuk beállítani hova kerüljenek az elkészült képeink (Renderings) és videóink (Animations), illetve a texturák (Textures), Környezetek (Environments) és más segédfájlok. Ezt beállíthatjuk globálisan egy munka mappába, vagy külön-külön mappaként más helyre (hasznos lehet ha egy nagy méretű videót renderelünk is kifogynánk a tárhelyből).
A rövid válasz általában a címben szereplő kérdésre: C:\Users\[windows felhasználóneved]\Dokuments\KeyShot X\Renderings mappa.
Hogyan adhatok egy modellt a meglévő jelenetembe?
A másik „unalmas” ablak az Import Dialog, ahol egy fájl importálásakor tudjuk beállítani, hogyan importáljunk további modelleket az adott fájlunkba. Importálni .bip; .ksp; par ;asm fájlokat tudunk.
Ilyenkor dönthetünk miket szeretnénk átvenni a modellen felül. Lehetőségünk van az adott fájlból a környezetet, textúrákat, fény beállításokat is átvennünk, ezek .bip és .ksp esetén elérhetők az Import: Geometry; Cameras; Environments; Image Styles opcióknál. Eldönthetjük, hogy új fájlba helyezzük el, vagy a meglévő jelenetünkhöz adjuk hozzá az Add to Scene opcióval. A beillesztés pozíciója esetén kiválaszthatjuk, hogy a térközépre illessze vagy egyből földre helyezze azt. Ezt a “Center Geometry” és a “Snap to Ground” opciókkal tehető meg és az orientációja is beállítható az “Up Orientation” felfelé mutató vektor beállítással.
Az importálás alapbeállításait az alábbi beállítás ablakból is elérhetjük:
Edit/Preferences…/Import Settings
Azok a segédfájlok amik az alkatrészhez köthetők azokat segédfájlokként menthetjük le .ksp formátumban. A segédfájlokat ebben az esetben bemásolja a KeyShot az előző bekezdésben említett mappákba, így onnan folytathatjuk a munkát, ahol az előző állapotában becsomagoltuk.
Egész nap a vízparton
Az előző KeyShot Tippek Trükkök részben az utolsó bekezdés a nap beesési szögének beállításáról szólt. Egy képen be tudtuk állítani az adott helységet és időpontot és a szoftver kiszámolta nekünk percre pontosan a nap beesési szögét. Ezt egy csúszkával tudtam állítani így elég jól nézett ki ahogy a napkelte és a napnyugta váltja egymást.
A KeyShot PRO verziójában ezt egy animációként el is készíthetjük így csak a helyszín és a pontos nap beállításával már csak az animáció kezdő és befejező időpontját adjuk meg és már készülhet is az animáció a nap mozgásával. Készíthetünk belőle egy előnézeti videót kisebb felbontásban így ellenőrizhetjük az animációt.
Ügyféltámogató mérnök, Szakterülete a Solid Edge és Keyshot. 3 évig oktatással foglalkozott az NCT Akadémia felnőttképző intézményben. CNC programozást és Solid Edge kezelését tanította a diákoknak, majd 3 évig az NCT Kft. szerszámgépgyárában szerzett tapasztalatot szerszámgép tervezőként. Napi szinten találkozott a tervezés során felmerülő feladatokkal és így ismerkedett meg a Solid Edge által felkínált lehetőségekkel.