Enterprise Group – PLM üzletág – A 10 éves visszatekintés I. rész

A 2012-es esztendő nyara forróra sikeredett a CAD/CAM/PLM piacon. Egy sokéves történet véget ért, de tudjuk, hogy valaminek a vége, mindig valami másnak a kezdetét is jelenti. Korábban a gépészeti megoldásokat értékesítő szoftverforgalmazókra az egyesülés, az összeolvadás volt a jellemző, mígnem az az izgalmas nyár be nem köszöntött. Akkortájt a Siemens PLM (napjainkban a Siemens DIS) még egy forgalmazót keresett a portfóliójának képviselésére és ezt a korábban Siemens gyökerekkel rendelkező Enterprise Communications Magyarország Kft-ben találta meg.

Egy maroknyi, munkáját szerető csapat a korábbi viszonteladótól eljőve megalapította az Enterprise Group – PLM üzletágát, vagy ahogy házon belül emlegettük az Enterprise PLM-et. Mint minden indulás, ez sem ígérkezett könnyűnek, hiszen egy telítettnek vélt piacra belépni új szereplőként sohasem egyszerű. Megalkuvást nem tűrve, fáradtságot nem ismerve tíz év alatt a magyar piac meghatározó szereplőjévé nőtt fel a PLM üzletág. Ez a cikk egy négy részes sorozat első epizódja, amely szakmai és emberi visszaemlékezéseken alapszik.

Üzletági termékportfólió kialakítása

A Siemens eredeti célja szerint,  az EPLM csak Teamcenter értékesítéssel foglalkozott volna, de ez nem volt életszerű elképzelés. Abban az időben gyerekcipőben járt a PLM/PDM szemlélet hazánkban és tényleg csak néhány cég kiváltsága lehetett ezen rendszerek alkalmazása. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy ilyen rendszer bevezetéséhez semmilyen tapasztalatunk nem volt még akkor, mivel ez teljesen más megközelítést igényel, mint egy CAD/CAM megoldás. A lobbitevékenységnek és a korábbi Siemens-es múltnak köszönhetően sikerült elérni, hogy a mainstream termékek értékesítésére és támogatásra is jogosult legyen az új üzletág. Mainstream alatt a Solid Edge-t, a Femap-at és a Teamcenter Rapid Start-ot értjük, ekkor még CAM Express nélkül.

Ezzel egyidejűleg jelentek meg a megoldásaink között a Planit (később Vero) CAM szoftverei – az EDGECAM, a RADAN és az ALPHACAM – melyek fémforgácsoló, lemeztechnológiai és faipari gyártóknak kínáltak megoldást.  Nulláról kellett felépíteni mindent, ügyféltámogatást, lokalizációt, értékesítést, ami visszagondolva csak egyszer sikerülhet az életben.

Siker vagy kudarc?

2012. szeptember 20-a volt az első nap, amikor megmutattuk magunkat a nagyközönségnek a Larus Rendezvényközpontban tartott eseményen. Kellő izgalom és kíváncsiság kísérte a rendezvényt, amely a szakmaiság mellett a vidámságáról maradhatott emlékezetes. A magyarországi Solid Edge és EDGECAM felhasználók színe-java megjelent és támogatásukról biztosított bennünket. Fülemben csengenek azok a mondatok, amikor az ügyfelek azt mondták, hogy velünk szeretnének együtt dolgozni. A korábbi évek segítségnyújtása, együttműködése egy erős bizalmi köteléket épített ki, így az ügyfelek tömegesen választották az új PLM csapatot. Ez az induláskor nagy sikernek számított, mert megmutatta azt, hogy az üzlet az ember és ember között kötődik, amiből partnerségi, majd akár baráti viszony is kialakulhat.

Siemens Solid Edge, a zászlóshajó

Solid Edge volt a kulcsa mindennek, nélküle ma nagy valószínűséggel teljesen máshol lennénk. Az a fanatizmus, szakmai alázat, amelyet a szoftver és az ügyfelek felé tanúsítottunk áthidalt minden nehézséget. A szoftverfejlesztővel kialakított személyes, sokszor baráti kapcsolat csak megerősített bennünket, hogy jó úton haladunk, hisz értéket teremtünk az ügyfeleinknél velük közösen. Ebben az időben a Solid Edge még csak egy CAD szoftver volt néhány kiegészítő megoldással, de vezető funkcionalitással. A szinkrontechnológia folyamatosan fejődött, a felületmodellezés szívátültetést kapott és számos, magyar igényen is alapuló fejlesztés jelent meg a szoftverben. Mindeközben az ügyfelek folyamatosan bíztak az SE funkcionalitásában, képességeiben és az ügyféltámogatói csapat elhivatottságában, valamint az értékesítők segítőkész hozzáállásában.

cruiser_I

A csapat újjászületése

Az erodáció az élet velejárója, de magában rejti a megújulás lehetőségét is. Az új üzletágvezetés érkezése után néhány évvel újra kellett építeni az ügyféltámogatói csapatot. HR helyett a szívünkre, mesterkélt kiválasztás helyett az őszinteségre alapozva sikerült egy új Solid Edge szakmai csapatot kialakítani. Hasonló felfogású, elhivatott srácok alkotják az egyik legjobb csapatot fluktuáció nélkül. Szakmai féltékenységet még csak hírből sem ismerve minden nap azon dolgozunk, hogy elégedett ügyfelekkel vegyük körbe magunkat. Az új megismerése, befogadása a mindennapjaink részévé vált, mert holnap lehet, hogy már azt a tudást kell tovább adnunk. A friss csapat, új gondolatokat és új lehetőségeket is magával hozott, így bevezettük a céges kultúrába a blogolást, az új ügyféltámogatási központot, az alkotói pénteket és további fejlesztéseket. Amiből nem engedtünk az a képzések színvonala, az újdonságok konzultációk megtartása és az ügyfelek kiszolgálásának minősége.

Siemens Teamcenter, mint rendszer(szemlélet)

Van a mondás, hogy amit nem oldunk meg azzal ismét szembe fogunk találkozni. Ez a Teamcenter esetében pont így is történt, nem lehetett megkerülni. Félidőben megalakult a Teamcenter csapat, akik rendszerszemléletet, új kultúrát, olykor merevséget hoztak az életünkbe és egymás kezét fogva tanultuk, tanuljuk a szakmát. Bebizonyosodott, hogy egy kívülről jövő személy az újonnan hozott szemléletének köszönhetően tud sikereket felmutatni korábbi belső kudarcok ellenére. Azzal is tisztába kellett kerülni, hogy a PLM Magyarországon inkább PDM és erősen kapcsolódik a CAD szoftverhez, mintsem önmagában megálló megoldás lenne. Ezt felismerve a Solid Edge és a Teamcenter csapat már közösen tolja az ügyfelek szekerét.

Portfólió, ami újabb ajtókat nyit ki

Az SDIS, mint az Ipar 4.0 prókátora portfólióba szervezte a Solid Edge-t. Így a mechanikai tervezés, az elektromos tervezés, a szimuláció, az adatkezelés, a műszaki dokumentációkészítés mellett nagy hangsúlyt kap a megmunkálás a Solid Edge CAM Pro-n keresztül. Erre valamint kollégáink ipari tapasztalataira alapozva az Siemens NX vonal megjelenése és megerősödése a következő évek egyik motorja lehet. A számítógéppel támogatott megmunkálásban hagyományosan erős a Siemens, amely lehetővé teszi, hogy a prémium CAM szoftver mindenki számára elérhető legyen. Ennek a lépésnek is az ügyfelek a nyertesei, hiszen a Enterprise PLM meglévő, népszerű CAM portfóliója újabb taggal bővült.

Solid Edge Portfolió

Mi azon dolgozunk, hogy a Solid Edge lokalizációja mellett megjelenjen a CAM Pro (Siemens NX CAM) is magyar nyelven. A felhőlapú technológiák olyanok, mint a messzire dobott kő, nem tudni, hogy hol áll meg, csak azt tudni, hogy nagyot fog ütni. A Siemens sem és így mi sem nyomasztjuk az ügyfeleket a cloud alapú szolgáltatásokkal, de a lehetőség adott annak, aki szeretné használni azokat. Ahová saját szakmai tudást erőforrás hiányában nem tudtunk átcsoportosítani oda külső, hivatásukban a legjobbaknak számító partnereket sorakoztatunk fel magunk mellett.

Beszéljenek a számok Siemens oldalról

Az elmúlt évtizedben 1700+ alkalommal fordultunk a Siemens DIS ügyféltámogatási központjához, ebből több, mint 1300 a Solid Edge-hez köthető visszajelzés, észrevétel vagy kérés. 150-nél is több fejlesztési igényt adtunk le a hivatalos csatornán és még nagyon sokat juttattunk el baráti módszerrel a fejlesztőkhöz. 10 éve folyamatosan megrendezzük az országos versenyt CAD és CAM kategóriákban. Minden évben személyesen részt vettünk (kivéve a covid alatt) a fejlesztő által szervezett huntsville-i belső képzésen, amelynek egyik eredménye az újdonságok konzultáció. Évente többszáz órányi támogatási vagy marketing anyagot készítünk, amelyek fellelhetőek oldalainkon. Évente többszáz ezer km-t utazunk ügyfeleinkhez, partnereinkhez látogatás vagy konzultáció céljából. Társadalmi felelősségvállalás keretében komoly összeget fektetünk az oktatásba. A kezdetektől fogva több, mint 8000 licenszt juttatunk el az oktatásba, hogy a jövő szakemberei a legjobb szoftvereken tanulhassanak.

Amire büszkék lehetünk

A legbüszkébbek az ügyfeleinkre vagyunk, akik az egyszemélyes vállalkozóktól kezdve a multinacionális cégekig megtalálhatóak a partnereink között. Az ő sikereik, a mieink is és fordítva. Ennek eredményeként üzletágunk többször kiérdemelte a legjobb régiós partner elismerést, de volt olyan év, hogy a legeredményesebb értékesítőt is az EPLM adta. Ma már ott tartunk, hogy a Solid Edge verziók fejlesztéseinél ki van kérve a véleményünk, a tapasztalatunk.

Lehetne folytatni, és mi folytatni is fogjuk, de a munkát közösen Önökkel, Veletek! Senkit nem emeltem ki név szerint, mert egy csapatként sikerült a nulláról látható magasságba emelkedni és reméljük, hogy még lesz feljebb.

Ünnepelj velünk október 6-án az EPLM Trends 2022-es rendezvényünkön!

Ennek a visszaemlékezésnek a végén, itt megtalálható, hogy a Solid Edge-ben milyen meghatározó fejlesztések jelentek meg, amely hűen tükrözi a múltat és előre mutat a nagyszerű jövőbe:

Ügyféltámogatási vezető, szakterületei a gépészeti tervezőrendszerek (kiemelten a Solid Edge) és a hozzájuk kapcsolódó alkalmazások szakmai támogatása. Egyetemi tanulmányai alatt találkozott a 2D-s számítógépes rajzolással, majd később egy nehezen használható CAD szoftverrel, amitől szabadulni akart minden áron. Az élet úgy hozta, hogy az egyetemen találkozott egy lánnyal (későbbi felesége), aki Solid Edge-t tanult így általa ismerkedett meg a programmal. Tanulmányai után pénznyerő automatákat terveztett 2007-ig, majd ekkor váltott, és Solid Edge terméktámogató mérnökként folytatta pályafutását. A 2012-es változások hatására ügyféltámogató mérnök pozícióba lépett be az Enterprise Group – PLM üzletágába, ahol a szoftverek mellett az ügyfelekre is jobban fókuszál. A Solid Edge ügyféltámogatási csapatát 2015-től vezeti, kollégáival az a céljuk, hogy minél több elégedett ügyfelet tudhassanak a soraikban. Feladatköre a kollégái szakmai koordinálása, az értékesítési folyamat segítése, bemutatók tartása, új technológiák felkutatása és implementálása, valamint szakmai együttműködés a fejlesztőkkel. Hisz a folyamatos tanulás fontosságában, a privát szakmai blogján (solidedgest.wordpress.com) a következő gondolat szerepel Henry Fordtól:
“Akárki, aki abbahagyja a tanulást, öreg, legyen bár 20 vagy 80 éves. Akárki, aki folyamatosan tanul, fiatal marad. Az élet legnagyobb dolga az, hogy az eszedet fiatalon tartsd.” Az ügyfeleitől ő is sokat tanul, minden nap egy új lehetőség a tudás megszerzésére és továbbadására. Az elmúlt évtizedben számtalan barátot köszönhet a Solid Edge-nek Szegedtől Győrig vagy az Egyesült Államoktól Indián át Új-Zélandig.

A szerző további cikkei »

Archívum